به گزارش «نود اقتصادی»، دو روز بعد از حادثه تاسف‌بار آتش‌سوزی قطار تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان سمنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گزارشی مأموران کنترل ترافیک شاهرود، اپراتور CTC، ‌قطار 4802 ‌و ‌قطار 3242 را به‌عنوان مقصران بروز سانحه معرفی کرد.

در گزارش راه‌آهن به تمام جزئیات سانحه مرگبار 5 آذرماه سال 95 اشاره شد، اما به یکی از موارد اصلی بروز این سانحه یعنی ایراد فنی در سیستم کنترل اتوماتیک قطار یا همان ATC اشاره نشده بود. این سیستم اسفند سال 93 با حضور معاون اول‌ رئیس‌جمهوری، وزیر مستعفی راه و شهرسازی، مدیرعامل مستعفی راه‌آهن و استاندار وفت تهران با هدف ارتقای ایمنی و کاهش خطای انسانی به بهره‌برداری رسید. چند روز بعد از وقوع این حادثه اعلام شد سیستم ATC از فروردین ماه سال 94 تا اوایل آذرماه 95 یعنی در یک بازه زمانی حدود 17 ماهه بالغ بر 2000 بار اعلام خطا کرده است.

نکته جالب توجه در این ماجرا، غیرواقعی بودن اخطارهای سیستم کنترل اتوماتیک قطار یا همان ATC بوده، مسئله‌ای که باعث شده تا مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه به اعلام خطا (ERROR) پیاپی ATC توجه نکنند.

به گزارش «نود اقتصادی»، حال پس از حدود سه سال از این اتفاق، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره آتش‌سوزی قطار تبریز-مشهد منتشر شده است.

در بخشی از این گزارش با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است؛

« سازمان بازرسی کل کشور طی گزارش شماره 251299 مورخ 1395/11/27 به رؤسای محترم قوا و مقام قضایی، اتهامات و ایراداتی اساسی و دخیل در بروز این سانحه را «عدم همخوانی سامانه ساخته شده توسط شرکت مهندسی مهاران با سامانه علائم محلی قدیمی ساخت شرکت آلکاتل»، «ایراد عدم عملکرد مناسب سامانه‌های در اختیار متصدیان کنترل ترافیک»، «وجود روالی که موارد چراغ‌ قرمز مسیر، تعبیر به اشکال در سامانه CTC و منجر به صدور مجوز خاموش نمودن دستگاه ATC گردیده است» و «وجود تعدد غیرقابل قبول خطا در سامانه ATC» عنوان نموده است ولی وزارت راه و شهرسازی کتباً این ایرادات را رد کرده است.

کمیسیون عمران با بررسی گزارش سازمان بازرسی کل کشور و عدم مشاهده مستندات منجر به ایرادات احصاصی این گزارش، طی نامه شماره 96721/ 52 / د مورخ 97/11/7 از سازمان بازرسی کل کشور درخواست ارائه دلایل و مستندات کامل گزارش را نموده اما پاسخ آن سازمان، کلی و فاقد مستندات درخواستی بوده است، لذا از نظر کمیسیون عمران، گزارش سازمان بازرسی کل کشور (علی‌رغم محاسنی که در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و تشکیل هرم مسئولیت دارد)، مستدل و مستند نبوده و لازم است این موضوع مورد توجه مقام قضایی رسیدگی‌کننده قرار گیرد.»

به گزارش «نود اقتصادی»، فارغ از لابی‌های صورت گرفته در مجلس برای عدم قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه آتش‌سوزی قطار تبریز-مشهد، به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی باید در خصوص بخشی از گزارش مذکور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی لازم را انجام دهند، از جمله این‌که دلیل رد گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره آتش سوزی قطار تبریز-مشهد چه بوده است؟

منبع:تسنیم