به گزارش «نود اقتصادی» تورم نقطه‌ به نقطه درحالی بار دیگر در دولت روحانی محبوب شده است که پیش از این و زمانی که مدار آن نجومی بود، سانسور می شد و حال که مدارش حداقل مخالف تورم اصلی است، بعنوان دستاورد دولت در کاهش تورم استفاده می شود!

نکته مهم اینجاست که پُز تبلیغاتی دولت دوازدهم و رسانه‌های طرفدار این دولت با تورم نقطه به نقطه رئیس دولت دهم یعنی محمود احمدی‌نژاد درحالی تکرار می‌شود که اتفاقاً در دولت احمدی نژاد، تورم نقطه‌ به نقطه مورد انتقاد همین مسئولان و رسانه‌ها بوده است.

ضمن آنکه، رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی او در میان آمارهایی که مرکز آمار منتشر کرده صرفا به آن بخشی استناد کرده‌اند که به نفع دولت است، وگرنه «تورم کل» در همین بازه زمانی به ۴۲.۷ درصد افزایش یافته است.

هرچند آمارهای جدید مرکز آمار از نرخ تورم در ماه‌های تیر و مرداد نشان می‌دهد «تورم نقطه به نقطه» از ۴۸ درصد به ۴۱ درصد کاهش یافته است اما نکته مهم اینجاست که «تورم کل» در همین دو ماه مدنظر رئیس‌جمهور، افزایش یافته است.

در تمام دنیا آنچه که معیار تورم بوده و به عنوان تورم آن ماه ثبت می‌شود، تورم سالانه یعنی تورمی است که افزایش یافته، نه آنچه که رئیس‌جمهور‌ اشاره کرده است.

گفتنی است، «تورم ماهانه» افزایش سطح عمومی قیمت طی یک ماه در مقایسه با ماه قبلی است و «تورم نقطه به نقطه» نیز بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک ماه مشخص نسبت به ماه مشابه در سال قبل از آن است. هرچند این شاخص‌ها دارای ویژگی‌های مهمی مانند وضع آینده تورم کل هستند اما معیار اصلی آماری، تورم کل است.

«تورم کل» یا «تورم سالانه» مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به یک ماه خاص، نسبت به ۱۲ منتهی به همان ماه در سال قبل آن می‌باشد. آمارهایی هم که به عنوان تورم هر ماه یا هر سال توسط مرکز آمار یا بانک مرکزی (تا آبان سال قبل) منتشر می‌شود، همین نوع از تورم می‌باشد.