«نود اقتصادی»:"علی مرزبان":حسن قاضی‌زاده، هاشمی متولد ۱۳۳۸ در فریمان، وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛ از او بعنوان یکی از مؤسسان #جهاد_سازندگی نام برده می شود.

بدون شک نقطه عطف فعالیت‌های هاشمی و یارانش در دولت یازدهم اجرای طرح تحول سلامت بود؛ طرحی که قاضی‌زاده، هدف از آن را واقعی سازی تعرفه‌ها و در نتیجه حذف زیرمیزی از نظام درمانی کشور می دانست.

دراین طرح ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش درمانی قرار گرفتند و همچنین تعداد پزشکان در مناطق محروم افزایش پیدا کرد.

شبکه‌های بهداشت روستاها هم ترمیم و تکمیل شد؛این خدمات و اقدامات البته رضایت نسبی را از عملکرد وزارت بهداشت ایجاد کرد اما در کنار خدمات فوق، مخارج سلامت نیز به طرز معناداری هم در دولت و هم در هزینه‌های مردم رو به فزونی گذاشت.

درحین اجرای این گام در سال ۹۴ تعرفه‌های درمانی به طور میانگین در بخش خصوصی و دولتی ۱۵۰ درصد افزایش یافت؛ این روند افزایش تعرفه‌ها درسال ۹۵، ۱۰ درصد و در سال ۹۶، ۵ درصد افزایش یافت اما با این وجود، شواهدی مبنی بر کاهش زیرمیزی پزشکان وجود نداشت.

متعاقباً بدهی بیمه‌های درمانی به مراکز درمانی شدت یافت و بعد از گذشت دو سال از اجرای طرح سلامت، منابع نظام سلامت نیز با کمبود روبرو شد؛ نکته قابل تأمل آنکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، سهم هزینه‌های سلامت در سبد هزینه‌های خانوار از لحاظ درصدی و مطلق افزایش پیدا کرد.

تا نیمه سال ۹۵، بیمه سلامت ایرانیان ۶۴۰۰ میلیارد تومان و بیمه تأمین اجتماعی ۳ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت بدهکار شدند؛ بدهی بیمه‌ها به بیمارستان ها حتی به متوقف شدن ارائه خدمات برخی بیمارستان ها به بیمه شدگان تأمین اجتماعی انجامید.

دولت برای رفع مشکل در لایحه متمم بودجه ۹۵، پیشنهاد اوراق ۶ هزار میلیارد تومانی را مطرح کردکه مجلس هم با افزودن ۲ هزار میلیارد تومان دیگر بر رقم عنوان شده لایحه، آن را تصویب کرد.

با این اوصاف طی پنج سال اخیر برخی اقدامات اساسی نظیر اجرایی نشدن  پزشک خانواده و نظام ارجاع، عدم اصلاح نظام پرداخت پزشکان، اجرا نشدن قانون تمام وقتیِ پزشکان، غفلت از قصور پزشکی و حقوق بیماران و پرونده الکترونیک سلامت محقق نشد.

با تصویب انتشاراوراق قرضه در شهریور سال ۹۵، زخم بدهی های خدمات درمانی به بیمارستانها و مراکز دارویی التیام نیافت و در تیرماه سال ۹۶، معاون درمانی وزارت بهداشت مجدداً به بدهی ۹ هزار میلیاردی بیمه ها به مراکز درمانی اذعان کرد.

با افزایش بدهی بیمه به مراکز درمانی، بیمارستانها نیز با مشکلات مالی روبرو شدند و به شرکتهای توزیع دارو بدهکار شدند.

به عبارتی دیگر، قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت عمده انرژی خود را صرف درمان کرده و در موضوع پیشگیری که از اهداف طرح تحول سلامت بوده، اقدام خاصی نکرده است.

همچنین با اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداختی صندوق بیمه سلامت به پزشکان از ۳۳۷ میلیارد تومان به ۱۲۷۴ میلیارد تومان رسید و همچنین این وزارتخانه در سال ۹۵ در صدر دریافت حقوق های نجومی قرار گرفت.

اما با این اوصاف با گلایه‌های مکرر وزیر بهداشت مبنی بر بودجه‌ی کم این وزارتخانه، نگاهی اجمالی به لایحه بودجه نشان می دهد با اجرای طرح تحول سلامت، اعتبارات وزارت بهداشت از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، به ۶۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

با گذشت پنج سال از اجرای این طرح، در ۵ سال اخیر هیچ گزارشی هنوز درباره دخل و خرج طرح تحول سلامت از سوی دولت منتشر نشده است.

در مجموع وزیر بهداشت با استعفای خود از استیضاح و پاسخگویی درباره عملکرد وزارتخانه‌اش در طرح پرهزینه تحول سلامت فرار کرد تا پرونده او در در دولت روحانی اینگونه بسته شود.