«نود اقتصادی»- رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی هشدار داده که نباید صندوق متبوع او به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود زیرا حساب فوق دارای برخی اشکالات عمده بود، به خصوص در زمانی که منابع ارزی تسعیر می‌شد و شیوه بازپرداخت و نحوه محاسبه نرخ ها هم در آن ملحوظ نشده بود.

مرتضی شهید زاده در گفتگو با «نود اقتصادی» در توضیح اشکال دوم حساب ذخیره ارزی افزود: بعد از بروز نوسانات نرخ ارز در همان زمان، تسهیلات گیرندگان دچار مشکل شده و منابع حساب ذخیره ارزی هم بلوکه شد بنابراین با بلوکه شدن منابع، مطالبات معوق بانک هایی که تسهیلات ارایه کرده بودند هم  بالارفت.

وی درعین حال یادآور شد که در حال حاضر در صندوق توسعه ملی و در هیات مدیره بانک ها برای پذیرش طرح ها  اخذ ضمانت نامه محضری قطعی بوده و درکنارآن طرح هایی که از صندوق توسعه ملی ارز دریافت می کنند باید فعالیت صادراتی داشته و اقساط خود را نیز باید از محل صادرات بازگردانند.

شهیدزاده، هشدار داد که برخی از مشتریان در شهرستان ها به دنبال ایجاد فشار بر روی بانک ها هستند تا  ارز 4200 تومانی دریافت کنند که در این راستا صندوق توسعه ملی هشدار داده که بانک ها زیر بار فشارآنها نروند و ادامه داد که بانک ها باید هوشیار باشند که دراین نوسانات ارزی تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگیرند و دریافت کنندگان تسهیلات هم، ارزی دریافتی  ازصندوق توسعه ملی را باید  از محل صادرات و به صورت ارز بازگردانند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، تسهیلات اعطایی از ناحیه صندوق متبوع خود را به دو دسته ارزی و ریالی تقسیم بندی کرده و گفت که از ابتدای تاسیس صندوق توسعه ملی تا اکنون،41 میلیارد دلار بابت 357 فقره طرح به بخش های مختلف پرداخت  شده  که از این میزان 38 میلیاد دلار یعنی  90 درصد تسهیلات بابت 328 طرح به مرحله تخصیص ارز رسیده و مابقی  هم در حال طی مراحل اداری دربانک ها است.

وی،با بیان اینکه 11 میلیارد و 350 میلیون دلار از تسهیلات ارایه شده با اذن مقام معظم رهبری صورت پذیرفته،توضیح داد که این مقدار تسهیلات با هدف اجرای طرح های ملی و حوزه آب و خاک کشاورزی پرداخت شده است.

طبق اعلام شهید زاده،از 11 میلیارد و 350 میلیون دلار تسهیلات اعطایی مورد اشاره، هشت میلیارد دلار برای طرح های مهار و تنظیم آبهای روان مرزی کشور، 1.5 میلیارد دلاربرای 300 هزار هکتار در قالب طرح ملی احیای اراضی کشاورزی در استان های خوزستان و ایلام، 500 میلیون دلار برای طرح انتقال آب به اراضی سیستان  و بلوچستان، 500 میلیون دلار برای طرح سامانه های نوین آبیاری تحت فشار، 500 میلیون دلار برای طرح اّبرسانی  به روستاها و 350 میلیون دلار هم برای تکمیل طرح انتقال آب به سیستان وبلوجستان بوده  که با اذن مقام معظم رهبری و به دولت ارایه شده که بلا عوض  هم نیست.

شهیدزاده، اذعان داشت:دولت باید بابت تسهیلات مذکورازسال 98 به بعد و در ردیف بودجه های مختلف،اقساطی را بابت این تسهیلات  مشخص و پرداخت کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی،خبردادکه تا اکنون 7 میلیارد و 230 میلیون دلارسپرده گذاری ارزی دربانک های عامل صورت پذیرفته که  6 میلیارد و  214 میلیون دلار آن فعال و به طرح های صنعتی تبدیل شده است.

وی،درباره تخصیص منابع ریالی به حوزه های مختلفی چون کشاورزی و گردشگری که احتیاج به منابع ریالی داشتند افزود: مقرر شده 10 درصد ازمنابع ورودی هرساله صندوق  توسعه ملی پس از تسعیر وتبدیل  به ریال به بخش کشاورزی وصنابع مربوطه و 10 درصد دیگر هم به صنعت وگردشگری اختصاص یابد که با این حساب، صندوق توسعه ملی دین  خود را نسبت به بخش های مختلف ادا می کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی،تصریح کرده که برای  توسعه بخش کشاورزی و صنابع تبدیلی و گردشگری تا سال 93 دستکم  118 هزار میلیارد ریال به صورت ریالی پرداخت شده که از این میزان 85 هزارو 743 میلیاد ریال سررسید و بازگشت یافته و مابقی هم در سال های آینده برگشت خواهد یافت.

وی،خبرداد که در راستای حمایت از اشتغال روستایی 1.5 میلیارد دلار با نظر مقام معظم رهبری،پیشنهاد دولت  و مصوبه مجلس تسعیر می شود که تا اکنون 30 هزار میلیارد ریال آن سپرده گذاری و مصرف شده و 14 هزار میلیارد ریال دیگر آن هم مصوب شده که بزودی سپرده گذاری می شود.

به گفته وی،برای پشتیبانی از بخش های مختلف کشاورزی،صادرات و صنایع کوچک تا آبان ماه سالجاری  302 هزارمیلیارد ریال سپرده گذاری ریالی در بانک ها صورت گرفته واین منابع در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.