«نود اقتصادی»- رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفته که استفاده از هواپیمای "ای تی آر" در مسیرهای طولانی فاقد توجیه اقتصادی بوده و با توجه به طولانی شدن زمان پرواز هواپیما، بعید است که مسافران هم از آن استقبال کنند.

رضانخجوانی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشته که این مدل هواپیما برای مسیرهای کوتاه داخلی و فرودگاههای دارای باند کوتاه طراحی شده بنابراین در مسیرهای با فاصله زمانی 40 تا 45 دقیقه به کار گرفته می‌شود و حتی اگر از هواپیمای ای تی آر در مسیر تهران به بندر عباس هم استفاده شود مسافران اذیت شده و حتی ناراضی خواهند شد.

روز گذشته، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، از آغاز پروازهای خارجی هواپیماهای ای‌تی‌آر شرکت متبوع خود از مبدا فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد باکو خبر داده و با رد این ادعا که پرواز خارجی هواپیمای ای‌تی‌آر صرفه اقتصادی ندارد، گفته که هرجا که بتوانیم جذب بازار داشته باشیم، از هواپیمای ای‌تی‌آر استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه پرواز تولوز به ایران از طریق فرودگاه ارومیه انجام شده و این نشان می‌دهد این هواپیما چندان هم کوتاه‌ برد نیست.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما  در حال حاضر ۱۳ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر را در اختیار دارد.

نخجوانی، بابیان اینکه مباحث فنی و اقتصادی در پرواز هواپیمای ای تی آر بسیار مهم است، تاکید کرده که طولانی بودن سفر و محدودیت سقف پروازی در عبور از ارتفاعات و مشکل مصرف سوخت در مسیرهای طولانی هواپیمای ای تی آر، به طور قطع مشکل ساز خواهد بود.

وی گفته که استفاده هواپیمای ای تی آر از فرذودگاه تبریز به باکو مناسب بوده اما حرکت این هواپیما از مبداء فرودگاه امام خمینی (ره) به باکو توجیه اقتصادی و فنی ندارد و ادامه داده که در صورت برقراری پرواز هواپیمای مذکوراز فرودگاه امام خمینی (ره) به پاریس، مطمئنا به جز خلبان و خدمه کس دیگری سوار این هواپیما نخواهد شد!

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرده که تخصص و علم مدیرعامل کنونی شرکت هما ارتباطی به مباحث عملیاتی صنعت هوایی نداشته و اطلاعات بازرگانی و فنی "شرفبافی" کفایت این حوزه را نمیکند.