«نود اقتصادی»: مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، یکی از دلایل مهم افزایش مصرف و قاچاق سوخت در کشور را حذف کارت سوخت و عدم استفادده از این سامانه دانست.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشوردر تیرماه امسال به 91 میلیون و 700 هزار لیتر رسیدکه در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرده است. سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور 84 میلیون و 600 هزار بشکه بود.

براساس برآوردها، پرداخت یارانه انرژی و پایین بودن قیمت سوخت در ایران، علاوه بر بار مالی 480 هزار میلیارد ریالی برای دولت، آسیبهای زیست محیطی غیرقابل جبرانی را در پی داشته و موجب شدت گرفتن قاچاق سوخت شده است.

سیدنورالدین شهنازی زاده درگفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرد که نباید کارت سوخت کنار گذاشته می‌شد زیرا کارت سوخت در مدیریت مصرف و کاهش و یا کنترل قاچاق سوخت بسیار موثر بوده است.

وی گفته است که فعال کردن کارت سوخت، دال بر حمایت کردن از سهمیه بندی سوخت نیست زیرا سامانه کارت سوخت، سیستمی بوده که وزارت نفت با استفاده از آن می‌تواند ضمن بررسی تولید و مصرف، در صورت لزوم نسبت به اعمال سهمیه بندی اقدام کنند از جمله در مناطق مرزی که بیشتر مستعد قاچاق فرآورده نفتی است.

شهنازی زاده تصریح کرده که در حالت عادی در کشور، نیازی به اعمال سهمیه بندی وجود ندارد اما با توجه به یارانه‌ای بودن سوخت، باید کارت سوخت حفظ می‌شد.

معاون اسبق وزیر نفت، تایید کرده که با سهیمه بندی سوخت موافق نیست اما شرایط کشور ممکن است که ایجاب کند که به سمت سهمیه بندی سوخت حرکت شود با این حال، کنترل و مدیریت مصرف سوخت با سامانه کارت سوخت به راحتی میسر بوده است.

وی تاکید کرد که همواره  باید زیرساخت سامانه کارت سوخت را آماده نگه داشت تا هر زمان که تصمیم به استفاده از کارت سوخت و یا حتی سهمیه بندی گرفته شد، این تصمیم عملی شود در غیر اینصورت اگر زیرساخت‌ها اماده نباشد، نمی‌توان این تصمیم را به درستی اجرایی کرد.

شهنازی زاده گفته است که قاچاق سوخت بیشتر در استان‌های مرزی که دارای اختلاف قیمت فراورده‌های نفتی و با کشورهای همسایه وجود دارد صورت می‌پذیرد و گفت که می‌توان از سهمیه بندی در آن مناطق به عنوان بازاری برای مقابله با قاچاق سوت بهره برد.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، واقعی کردن قیمت سوخت را منوط به در نظر گرفتن تعداد زیادی از فاکتورهای اثر گذار برشمرد هر چند که واقعی کردن قیمت سوخت بر قیمت تمام شده حمل و نقل تاثیر گذار بوده بنابراین  باید دید که کشور آماده این افزایش قیمت سوخت هست یا خیر؟