محمدرضا دیانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» اظهار داشت: جنس‌هایی که قبلا وارد کرده‌ایم، با ال‌سی‌های مدت‌دار بوده است، اما در حال حاضر این ال‌سی‌ها را باید با دلار 9 هزار تومان مورد استفاده قرار دهیم.

وی افزود: مشکل دیگر این است که اجناس ما در گمرک است و از ما می‌خواهند که مابه‌التفاوت قیمت ارز حاصل از آنها را پرداخت کنیم. حجم زیادی تخصیص ارز هم داشتیم که براساس آن بانک مرکزی ارز ما را گرفته و قرار بود از طریق سوئیفت آنها را به کشورهای خارجی انتقال دهد که پولها به دست آنها نرسیده است.

دیانی ادامه داد: یک‌باره، دلار را به 8 هزار تومان رساندند، با این اوصاف، هیچ صنعتی نمی‌تواند در این شرایط اقتصادی دوام بیاورد. تولیدکننده در اقتصاد کنونی مانند شناگری است که دست و پایش را بسته‌اند و می‌گویند با دست و پای بسته شنا کند!

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: فولاد مبارکه، ورق و پتروشیمی‌ها مواد اولیه مورد نیاز را به ما نمی‌دهند، میزان عرضه پتروشیمی‌ها یک پنجم تقاضای بورس است، از طرفی آن قدر در این میان دلال در بورس حضور دارد که نوبت به عرضه مواد اولیه به تولیدکننده نمی‌رسد. 

وی افزود: در مورد امکانات صنعتی و توانمندی تکنولوژیک در تولید لوازم خانگی داخلی در کشور چیزی کم نداریم و بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و دانش فنی در این رابطه وجود دارد، به جرات می‌گویم محصولاتی می‌توانیم تولید کنیم که در قلب اروپا هم تولید نمی‌شود.

این فعال تولیدی خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در تولید نداریم، اما مسئله این است که دولت تولیدکنندگان لوازم خانگی را با دلالان و واردکنندگان یکی می‌داند و با همه آنها به یک شیوه معامله می‌کند.

دیانی تصریح کرد: چه آن زمان که ارز 4200 تومانی می‌دادند و چه حالا، همیشه تولیدکننده را در همان صفی گذاشته‌اند که دلال و واردکننده قرار دارد. صنعت خودرو برای دولت است و به همین دلیل، برای آن خط ویژه می‌گذارند، اما شرایط برای تولیدکننده لوازم خانگی که به راحتی می‌تواند حداقل 50 درصد بازار را تامین کند، سخت شده است و دست ما را بسته‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: آن زمان که کالا با ارز 4200 تومانی داده می‌شد، به ما تخصیص نمی‌دادند، پس از آنهم که قرار شد تخصیص داده شود، ناگهان گفتند با ارز آزاد مواد اولیه را تامین کنیم!

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: بر عکس آنچه که برخی می‌گویند که کالا وارد نمی‌شود، عده‌ای واردکننده در همین چند روز اخیر صدها کانتینر جنس وارداتی خود را از گمرک ترخیص کرده‌اند. واردکنندگان جنس وارداتی را با دو سه برابر قیمت در بازار به فروش می‌رسانند، اما تولیدکننده ارزی برای وارد کردن مواد اولیه ندارد.