«نود اقتصادی»:- نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک بعید دانسته که فروش نفت ایران در کوتاه مدت دچار مشکل شود و ایران به فروش نفت خود مادامی که اروپا در برجام است، همچنان ادامه می‌دهد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا،شب سه شنبه تصمیم خود را درباره برجام به اجرا گذاشت و کشورش را از این توافق بین المللی خارج کرد.

محمدعلی خطیبی درگفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا در ماههای اخیر به خریداران نفت ایران فشار آورده تا نفت ایران را نخرند، هر چند که شرایط بازار نفت جهانی به گونه‌ای نیست که به راحتی بتوانند خروج نفت ایران از بازار جهانی را تحمل کند.

وی تصریح کرد که در تحریم قبلی بر علیه کشور، آمریکا و اروپا با هم به ایران فشار می‌آوردند تا ایران به میز مذاکره بازگرد و افزود که در حال حاضر، کشورهای اروپایی تصمیمی برای تحریم ایران ندارند و در کوتاه مدت هم اروپایی‌ها نفت ایران را خواهند خرید.

خطیبی تاکید کرد که آمریکا به دنبال آن است تا معامله با ایران را در فضای بین الملل پرریسک کند و پیش بینی کرد که در کوتاه مدت بعید است که فروش نفت ایران همچون تحریم‌های قبلی، دچار مشکل شود.

به گفته وی، میزان صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی در شرایط فعلی 600 هزار بشکه بوده و تازمانی که نفت ایران برای خریداران دردسر ایجاد نکند به خرید خود ادامه می‌دهند.

مدیرسابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به «نود اقتصادی» گفت که در شرایط فعلی، آمادگی جایگزین کردن نفت ایران توسط یک کشور تولید کننده نفتی وجود ندارد، حال آنکه در تحریم قبلی بر علیه ایران، آمریکا و اروپا جایگزین نفت ایران را آماده کرده بودند، اما کنون این امر بعید است.

به گفته خطیبی، در دوره قبلی تحریم‌ها بر علیه ایران، صادرات نفت خام  کشور یک میلون بشکه نفت در روز بود که براین اساس، وابستگی درآمدهای کشور از محل فروش نفت خام حدود 30 درصد بود که اگر سالی 5 درصد کاهش می‌یافت، اتکای کشور به درآمد نفتی کاهش یافته بود حال آنکه بعد از برجام وابستگی کشور به درآمد های نفتی افزایش یافته است.

وی گفت که در صورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در این سال ها،حتی با وجود متحد شدن آمریکا و اروپا، نگرانی ما از محل فروش نفت خام کمتر می‌شد!

خطیبی تصریح کرد که شواهدی در دست نیست که با خروج آمریکا از برجام ، ایران از لحاظ فروش نفت خام در مضیغه قرار بگیرد.

وی، به کاهش قیمت نفت همزمان با خروج ترامپ از برجام اشاره داشت و ادامه داد که کاهشی شدن قیمت نفت خام دربازارهای جهانی،دلایل مختلفی داشته که مواضع سیاسی یک دلیل آن است اما مجموعه‌ای ازدلایل هستند که بر قیمت نفت تاثیر می گذارند، بنابراین باید به بازار نفت زمان بیشتری داد هر چند که  برداشت بازار هم این نیست که فروش نفت ایران دچار مشکل شود.