«نود اقتصادی»:مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: قرارداد ساخت 896 کیلومتر آزادراه جدید در قالب 8 پروژه مهم در حال نهایی شدن است.

خیرالله خادمی ابراز  امیدواری کرد که پس از انجام فرایندهای مورد نیاز، نهایی شدن این قراردادها در هیات دولت به تصویب برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور افزود: قراردادهای مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی به طول 439 کیلومتر و به ارزش 2500 میلیارد تومان بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید که ساخت آزادراه های اردکان - مهریز، مشهد - قوچان، لامرد - پارسیان، قطعه 6 آزادراه تبریز - ارومیه، کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر شرق سیرجان از مهم ترین آنها هستند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل ریلی بیان کرد: بالغ بر ٣ هزار و 410 کیلومتر پروژه ریلی در حال انجام و ساخت پنج هزار کیلومتر ریل جدید نیز در دست مطالعه قرار دارد.

وی افزود: تا پایان امسال 516 کیلومتر ریل گذاری انجام شده، تحویل می شود و امیدواریم با این اقدام مجموع طول خطوط ریلی قابل بهره برداری در یک سال به 919 کیلومتر برسد و تا سه ماهه اول سال 97، پنج استان کشور به شبکه ریلی متصل شوند.

خادمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آزادراهی نیز گفت: در بخش آزادراهی 1170 کیلومتر در قالب 10 محور آزادراهی در حال اجرا بوده و 2400 کیلومتر نیز در حال بهره برداری است که 5 هزار دستگاه ماشین آلات و 17 هزار نفر در این پروژه ها مشغول به کار هستند.

وی گفت: در سال 97 و 98 بخش عمده این آزادراه ها به بهره برداری خواهد رسید. البته در صورت تامین مالی از جانب دولت 50 درصد آزادراه تکمیل می شوند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه 7800 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور در حال اجرا قرار دارد، گفت: همچنین به دنبال احداث و تحویل سالانه 1000 کیلومتر راه روستایی در کشور هستیم. البته هم اکنون 12 هزار کیلومتر محور جدید روستایی نیز در حال انجام بوده و تاکنون 5200 کیلومتر راه روستایی تعمیر و بهسازی شده است.

خادمی از نهایی شدن 896 کیلومتر آزادراه در قالب 8 پروژه جدید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: 1113 کیلومتر آزادراه در سال گذشته با اعتبار 8700 میلیارد تومان اجرایی شد که 70 درصد سهم از سوی بخش خصوصی و 30 درصد آن را دولت تامین کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین گفت که قرارداد EPC یکپارچه سازی اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی نیز هفته گذشته در دولت مصوب شده است.

هم اکنون طول آزادراه های کشور 2500 کیلومتر است و دولت در نظر دارد طول آنها را به بیش از 7500 کیلومتر افزایش دهد.