«نوداقتصادی»- رئیس پیشین مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی به دفاع از طرح مسکن مهر پرداخته و اعلام کرده که در جریان بروز زلزله اخیر در غرب کشور به خود سازه‌های مسکن مهر، هیچ آسیب جدی وارد نیامده و سازه‌ها هم سالم هستند و افزوده که فقط دیوارهای مسکن مهر تخریب شده‌اند که این امر، یکی از مشکلات کل صنعت ساختمان کشور به شمار می‌رود.

به دنبال وقوع زلزله شدید در منطقه مرزی کشور با عراق واقع در استان کرمانشاه برخی از مناطق غربی کشور لرزید که این زمین لرزه ۴۳۰ کشته و ۷۴۶۰ مجروح به دنبال داشته است. برآوردشده در جریان این زلزله ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شده و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.

محمود فاطمی عقدا در گفتگو با «نود اقتصادی» تخریب دیوارهای مسکن مهر را ناشی از کیفیت پایین مصالح ساختمانی و فقدان یک شیوه اصولی برای ساخت دیوار برشمرد که به دلیل نداشتن اتصال مناسب بین دیوار و سازه، در حین لرزش‌های لحظه ای مقاومت بهتری کند.

این کارشناس صنعت ساختمان اذعان داشته که خراب نشدن سازه های مسکن مهر در کرمانشاه یک نشانه بسیار خوب از پایداری در مقابل زلزله بیش از 7 ریشتری بوده است.

به گفته وی، با توجه به بزرگ بودن عمق زلزله انتظار می رفت که تخریب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد حال آنکه به دلیل حمایت دولتهای نهم و دهم در بازسازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی، تلفات به مراتب پایین تری برجای گذاشته.

فاطمی عقدا در توصیف نظارت بر ساخت  مسکن مهر هم گفت که با توجه به نظارت  سه لایه در  مسکن مهر پیمانکاران  به راحتی نمی توانسته اند سازه ها را بد اجرا کنند اما در  بخش فینیشینگ و (نازک کاری نهایی) یک ضعف عمومی وجود دارد که در همه صنعت ساختمان درکل کشور مشاهده می شود.

وی،ابرازتاسف کرد که جهت گیری های  دولت یازدهم در قبال مسکن مهر، سبب شد تا مسکن مهر تعطیل شود در حالیکه اگر نقاط ضعفی داشت باید برطرف می شد تا این سرمایه ملی هرچه زودتر به دست مردم می رسید.

رئیس پیشین  مرکز تحقیقات  وزارت راه وشهرسازی، تعطیل شدن طرح مسکن مهر را یک ضربه سنگین به اقتصاد کشور ارزیابی کرد و ادامه داد که بیشترین ضربه ای که باعث شد تا اقتصاد کشور با شیب تند به سمت  رکود حرکت کند، برخورد بی برنامه با مسکن مهر بود.

وی تذکر داد که نباید به دنبال نقدهای ناعادلانه در طرح ملی مسکن مهر بود و تاکید کرد که مسکن مهر بد نبوده و در بسیاری از نقاط کشور خوب ساخته شد، بنابراین باید نقدها جامع و راهگشا باشد.

به گفته وی، با توجه به حجم سنگین زلزله عملکرد مسکن های مهر بسیار خوب بوده است.