«نوداقتصادی»:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تخریب همه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها طی چهار سال آینده خبرداد.

محمدرضا بختیاری، گفت: یکی از معضلات استان تهران ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها است و از آنجا که همه رودخانه‌های استان تهران جزو منابع تأمین آب شرب محسوب می‌شوند، با هرگونه ساخت و ساز برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 251 مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها در مناطق دماوند، فیروزکوه، شمیرانات و فردیس انجام شده است گفت: با این اقدام 28 هکتار زمین به ارزش 846 میلیارد تومان آزاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ادامه روند تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: طی چهارسال آینده تمام مستخدثات و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های تهران تخریب می‌شود.

وی در خصوص هتل آریانا گفت: هتل آریانا در حریم کیفی و همچنین حریم و بستر هیچ یک از رودهانه ها قرار ندارد بلکه این هتل در حریم کمی قرار گرفته که متولی این بخش سازمان حفاظت از محیط زیست است.

بختیاری در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی و دخایر آبی در استان تهران گفت: از ابتدای سال آبی تا 25 مهر حدود 21 میلی متر بارندگی در استان تهران انجام شده که نسبت به متوسط بلند مدت 300 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر در مخازن سدهای پنجگانه تأمین کننده آب تهران 767 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه متوسط بلندمدت بارش در استان تهران 280 میلی متر است تصریح کرد: این رقم در سال آبی گذشته 300 میلی متر بوده است و بر اساس پیشبینی های صورت گرفته امسال نیز همین میزان بارندگی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: سال آبی 97-96 در استان تهران نرمال پیشبینی می‌شود که در صورت همکاری همه مردم سال آبی جاری را بدون تنش سپری خواهیم کرد.

بختیاری میزان مصرف آب شرب در استان تهران در سال آبی گذشته را حدود 1 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: حدود 1350 میلیون متر مکعب آب شرب در شهرهای مربوط به استان تهران مصرف شد درحالی که این رقم در روستاهای استان تهران حدود 100 میلیون متر مکعب به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه طی سال آبی گذشته 1 میللیارد و 50 میلیون متر مکعب آب در شهر تهران اختصاص یافت، گفت: 780 میلیون مترمکعب آب از سدهای 270 میلیون نیز از منابع آب زیرزمینی اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال‌های آبی نرمال 70 درصد آب شرب شهر تهران از منابع سطحی و 30 درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود در حالی که سال گذشته 75 درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب سطحی و 25 درصد از سفره‌های زیرزمینی تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه شرکت آب منطقه تهران در سال 96 گفت: بر اساس بودجه سال 1396 حدود 220 میلیارد تومان بودجه برای شرکت آب منطقه‌ای تهران در نظر گرفته شد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تاکنون بین 30 تا 35 درصد از بودجه در قالب اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: علی رغم کمبود نقدینگی در دولت اما بخش زیادی از منابع داخلی شرکت برای پیشبرد طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است.

بختیاری تعداد چاههای موجود در تهران را 48 هزار حلقه چاه عنوان کرد و گفت: 13 هزار از این تعداد مربوط به چاههای مجاز و 35 هزار حلقه چاه غیرمجاز است اما موضوع جالب توجه این است که از 13 هزار حلقه چاه مجاز 2 میلیارد و 140 میلیون متر مکعب و از مجموع 35 هزار حلقه چاه غیرمجاز 210 میلیون متر مکعب برداشت می‌شود که دلیل آن عمق کم و دبی پایین چاههای غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه در شهر تهران 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، گفت: مجموع کل برداشت این چاهها 18 میلیون متر مکعب است که بر اساس تدبیر دولت طی دو سال آینده به این تعداد از چاههای غیرمجاز شهر تهران مجوز بهره برداری داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان تهران یادآور شد: در سال جاری 1500 حلقه چاه غیرمجاز در تهران پر و مسلوب المنفعه می‌شود که در حال حاضر 600 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال با انسداد 50 تا 60 حلقه چاه غیرمجاز در هر هفته، به صورت کامل به برنامه مورد نظر خواهیم رسید.

بختیاری در خصوص نصب کنتور بر روی چاههای مجاز گفت: از آنجا که بیشتر چاههای مجاز برداشتی بیشتر از پروانه بهره برداری دارند، نصب کنتور حجمی و کنتور فهام در دستور کار قرار دارد که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال حاری 500 دستگاه کنتور حجمی و 2000 دستگاه کنتور فهام بر روی چاههای دارانه پروانه بهره برداری نصب می‌شود.

وی اشاره به اینکه صنعت آب یک صنعت ورشکسته است گفت: قیمت آب از تولید تا مصرف شرب 2500 تومان هزینه دارد چراکه متوسط تولید هر مترمکعب آب خام یک هزار تومان است در حالی که همین آب تولیدی به شرکت آب و فاضلاب به ازای هر مترمکعب 60 تومان به فروش می‌رسد و درنهایت شرکت آب و فاضلاب نیز این آب را به ازای هرمتر مکعب حدود 450 تومان می‌فروشد، در حالی که برای شرکت آب و فاضلاب نیز هر مترمکعب 1500 تومان هزینه دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه امسال 15 درصد قیمت فروش آب خام به شرکت آب و فاضلاب افزایش یافته است، گفت: دولت 20 درصد قیمت تمام شده آب را از مردم دریافت می‌کند، بنابراین می‌توان گفت آب ارزش واقعی خود را ندارد، به همین دلیل، مشترکان و مردم چندان توجهی به هزینه ایجاد شده برای تولید آب ندارند و تلاشی هم برای مدیریت مصرف از خود نشان نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در با تاکید بر اینکه کیفیت آب‌های سطحی تهران در حد استانداردهای جهانی و بهترین آب‌های جهان است گفت: براساس طرح‌هایی که در دست اقدام است، مخازن سدهای پنجگانه تهران به یکدیگر متصل می‌شود تا همه مناطق تهران از آب یکنواخت بهره مند شوند.