«نود اقتصادی»: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر بازار صادراتی صنعت لاستیک کشور را یک بازار سنتی دانست که دراین راستا محصولات تولیدی در داخل به کشورهایی چون عراق، افغانستان، پاکستان و نیجریه صادر می‌شود که سرجمع رقم صادرات لاستیک کشورحدود 25 میلیون دلار است، حال آنکه میزان فروش صنعت لاستیک در کشور در یکسال 4 هزار میلیارد تومان است، بنابراین رقم صادرات بسیار ناچیز است.

محمد رضاگنجی در گفتگو با «نود اقتصادی» مهمترین مشکل صنعت لاستیک در بعد از برجام را رفع نشدن محدودیتهای بانکی دانست و گفت که در پسابرجام اتفاق جدی برای این صنعت رخ نداد و برجام نتوانست ارتباط بانکی را با دنیا برقرار کند.

به گفته وی، هم اکنون وارد کردن یک قطعه یدکی برای صنعت لاستیک از اروپا دستکم 5 ماه طول می‌کشد.

گنجی افزود که اکنون دستکم یک میلیون حلقه لاستیک تولیدی در انبارهای تولیدکنندگان لاستیک دپو شده که این امر یک زنگ خطر به شمار می‌آید که با افزایش تعداد لاستیک‌های دپو شده، حجم تولید به مرور کاهش یافته و با کاهش ظرفیت تولیدی سهم واردات از این هم بیشتر می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، تاکید کرد که صنعت تولید لاستیک کشور به هیچ عنوان مافیایی وجود ندارد و به «نود اقتصادی» گفت که در عوض، در زمینه واردات لاستیک مافیا وجود داشته که واردکنندگان استانها را بین خود تقسیم کرده‌اند و معلوم است که زیر میز توافقاتی انجام شده که یک وارد کننده لاستیک 6 استان را تامین می‌کند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

وی، شناسنتامه دار کردن وارد کنندگان صنعت لاستیک را یکی از اقدامات مهم کارگروه تنظیم بازار لاستیک برشمرد اما درعین حال گفت که پس از این اقدام، مجوز واردات به 170  نمایندگی صادرشد، حال آنکه در گذشته فقط 15 نمایندگی واردات لاستیک در کشور وجود داشت.

گنجی خبر داد که اکنون 90 درصد واردات لاستیک توسط همان 15 نمایندگی قبلی وارد کشور می‌شود و 10 درصد مابقی هم توسط 170 نمایندگی دیگر.

وی گفت که در حال حاضر، صنعت لاستیک کشور در تولید چندین سایز لاستیک از جمله پراید، سمند و پژو از مرز خودکفایی هم عبور کرده و بیش از نیاز داخل هم تولید می‌کند و افزود که بنابراین نیازی به واردات نیست، حال آنکه بیشترین واردات لاستیک به کشور هم مربوط به همین سایزهای مورد اشاره است.

گنجی بابیان اینکه به دلیل مصرف زیاد یک رقابت ناسالم در بازار لاستیک شکل گرفته اذعان داشت که در حال حاضر، تولیدکنندگان داخلی لاستیک کالای تولیدی خود را به قیمت سال 93 عرضه می‌کنند که این عدم افزایش قیمت سبب کاهش سود تولیدکنندگان و زیان ده تر شدن شرکت‌های زیانده است.

وی میزان تایر تولیدی در طول سال 95 را 243 هزار تن دانست و اعلام داشت و گفت که در پنج ماه ابتدایی امسال میزان تولید انوع لاستیک به97 هزار و 500 تن رسیده که پیش بینی می شودتا پایان سال رقم تولید تایر کشور به 270 هزار تن هم برسد.

رئیس هیات مدیره  انجمن صنفی صنعت تایر میزان واردات  انواع تایر در سال  گذشته را  130 هزار تن خواند و تصریح کرد که  میزان واردات انواع لاستکی در سال  95 نسبت به سال ماقبل از آن 30 درصد رشد داشته است.

به گفته وی در پنج ماهه نخست امسال هم رقم واردات لاستیک به کشور از مرز 47 هزار تن عبور کرده که رقم واردات هم نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش یافته است.

گنجی با بیان اینکه تعرفه واردات لاستیک به کشور در حال حاضر 32 درصد بوده، یکی از راههای مقابله با واردات بی رویه را تعیین تعرفه مناسب دانست و گفت که درحال حاضر تعرفه واردات لاستیک به ترکیه 90 درصد است.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، مشکل دیگر این صنعت طلب 400 میلیارد تومانی از خودروسازان بوده که 40 درصد این رقم سررسید گذشته بوده و صنعت لاستیک هنوز نتوانسته طلب خود را وصول کند و خودروسازان به سختی پول فعالان صنعت لاستیک را می پردازند.

وی، درباره بدهی صنعت لاستیک به نظام بانکی هم برآورد کرد که این بدهی در حدود یک هزار میلیارد تومان باشد و خبر داد که شرکت‌های سود ده صنعت لاستیک بدهی کمتری به نظام بانکی دارند.