محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل منفی شدن دوباره تراز تجاری اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل منفی شدن دوباره تراز تجاری این است که ما در صادرات غیرنفتی شش ماهه اول امسال هم با افت قیمت نفت رو به رو شدیم و هم میزان صادرات ما کاهش یافت.

وی افزود: در بحث محصولات پتروشیمی ما با یک عقب افتادگی جدی رو به رو هستیم زیرا کشورهای نفتی دیگر منطقه بازار را از ما گرفته‌اند و متاسفانه شاهد قراردادهای متعددی در ماههای اخیر بین عربستان و سایر کشورها بوده‌ایم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی ما عمدتا متکی به محصول پسته است. در شش ماهه اول امسال صادرات پسته 45 درصد کاهش یافته است. تولید پسته ما در سال گذشته به قدری نبود که برای امسال هم باقی بماند و همان بخش اندکی هم که بود در سال گذشته صادر شد.

جلال‌پور تصریح کرد: در سایر محصولات هم کاهش صادرات داشتیم زیرا در طول سالهای گذشته قدرت رقابت صادر کنندگان ما به شدت کاهش یافته است. ما هر سال طبق نظر بانک مرکزی و مرکز آمار تورم داشتیم در حالی که این مقدار تورم در قیمت ارز لحاظ نشده است.

وی گفت: وقتی هزینه‌های تولید یک محصول در کشور براساس تورم افزایش پیدا می‌کند ولی در فروش خارجی آن و همچنین در قیمت ارز صادراتی آن هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، صادر کنندگان کشور قدرت رقابت خود را با صادر کنندگان خارجی از دست می‌دهند.

عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: ما تنها در پسته تابع این شرایط نیستیم زیرا فقط ما و آمریکا پسته تولید می‌کنیم و امکان صادرات آن را داریم ولی کاهش تولید پسته باعث شده که ما نتوانیم در این حوزه هم توفیقی به دست بیاوریم.

جلال‌پور به دلایل افزایش واردات اشاره کرد و گفت: ثبات در قیمت ارز و افزایش قدرت خریدی که ناشی از رشد اقتصادی اعلام شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی است، باعث شده که واردات ما هم افزایش پیدا کند و همین مسئله در نهایت بر منفی شدن تراز تجاری تاثیر خود را بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه میزان عملیات تجاری کشور اعم از صادرات و واردات بیشتر شود، کیک اقتصادی کشور بزرگتر می‌شود. هر کدام از اینها کاهش پیدا کند، کیک اقتصادی ما کوچکتر می‌شود. وقتی اقتصاد ما پویایی و رشد دارد که این کیک اقتصادی افزایش پیدا کند. از نظر من منفی شدن دوباره تراز تجاری در ماههای اخیر یک نقطه ضعف است و ما باید سعی کنیم هم در صادرات و هم در واردات افزایش داشته باشیم تا سهممان در تجارت جهانی بیشتر شود.