«نود اقتصادی»- محمود دهقانی اقتصاددان در خصوص اعلام آمار رشد اقتصادی بدون نفت 7 درصدی توسط دولتمردان و ابهامات پیرامون آن به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: ارائه آمار مربوط به رشد اقتصادی معیارهای خاص خودش را دارد. رشد باید به صورت سالانه محاسبه شود و محاسبه رشد سه ماهه منطق دقیقی ندارد.

وی افزود: گذشته از این، وقتی اعلام می‌شود که اقتصاد کشور با رشد اقتصادی بدون نفت 7 درصدی رو به رو شده باید آثار آن هم در اقتصاد کشور بروز و ظهور پیدا کند. دولت اعلام کند که آثار این رشد اقتصادی کجاست؟ آیا ما در فصل بهار کاهش بیکاری داشتیم؟ اگر کاهش بیکاری داشتیم آیا میزان آن با رشد 7 درصدی که دولت اعلام می‌کند تطبیق دارد؟

این اقتصاددان گفت: دولت باید توضیح دهد که نحوه محاسبه آمار چگونه بوده که این رشد اقتصادی 7 درصدی از آن استنتاج شده است؛ بدون سرمایه گذاری های مشخص و در ارقام بالا چنین رشدی به دست نمی‌آید. آیا سرمایه گذاری خارجی انجام شده؟ سرمایه گذاری داخلی صورت گرفته است؟ دولت محترم مشخص کند که این سرمایه گذاری ها کجا و چگونه رخ داده است؟

دهقانی عنوان کرد: وقتی خود دولتمردان اذعان می‌کنند که رشد سرمایه گذاری در اقتصاد کشور سیر نزولی داشته، چگونه می‌توان انتظار رشد اقتصادی بدون نفت 7 درصدی داشت؟

وی با اشاره به آمار عجیب رشد بخش مسکن نیز به «نود اقتصادی» بیان کرد: بخش مسکن همچنان در رکود است و متاسفانه به نظر می‌رسد دولتمردان هم در ارائه آمار دقت کافی را ندارند، چون سیر رشد بخش مسکن را از منفی 11 درصد به مثبت 7 درصد اعلام کرده‌اند! واقعیت این است که متاسفانه بخش ساختمان در ماه های اخیر، بدون اینکه رشد سرمایه گذاری را به خود ببیند، دچار تورم قیمت شده که نمود آن در افزایش اجاره‌بها دیده می‌شود. مع الوصف، دولتمردان رشد قیمتها به خصوص در بخش اجاره‌بها را از رونق گرفتن بازار مسکن تفکیک نمی‌کنند!

این اقتصاددان گفت: ما در بخش مسکن رشد واقعی را نمی‌بینیم؛ بنابراین اگر تورم بخش مسکن از محاسبات کسر شود، می‌بینید که رشد این بخش همچنان منفی است. ما در این بخش، چند سال دچار رکود بودیم، اما اکنون یک تورم بخشی هم به آن اضافه شده؛ یعنی مشکلی که در بخش مسکن بود بصورت فاجعه‌آمیزی مضاعف‌ شده است.

دهقانی با اظهار تعجب از رشد سرمایه ثابت ناخالص در آمار اعلامی رشد اقتصادی فصل بهار بیان کرد: با وجود این که بخش های عمده اقتصاد ما هنوز در رکود است مشخص نیست که سرمایه ثابت ناخالص چگونه چنین رشد فزاینده‌ای داشته است!

وی درباره ادعای رشد اقتصادی بدون رشد اشتغال اظهار کرد: رشد اقتصادی بدون اشتغال ممکن است به وجود بیاید اما جز استثنائات است و از منظر تحول اقتصادی هم اهمیت قابل ملاحظه‌ای ندارد؛ آن نوع رشد اقتصادی مهم است که متناظر با رونق اقتصادی بویژه در عرصه تولید کالا و همچنین اشتغال باشد. سال گذشته چون رشد اقتصادی عمدتا از ناحیه افزایش فروش نفت خام بود(بدون ایجاد ظرفیت جدید)، رشد اقتصادی اشتغالزایی نداشتیم.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر آمارهای ارائه شده از سوی دولتمردان دقیق است، چرا بین آمارهای مراکز مختلف دولتی، اختلاف فاحش وجود دارد.

دهقانی خاطرنشان کرد: آیا این اختلافات باعث تشکیک در آمار نمی‌گردد؟ گاهی اوقات مشاهده می‌شود که بین سه مرکز اعلام کننده آمار در دولت اختلاف فاحش وجود دارد. مراکز آماری دولت اگر در مبانی محاسبات اختلاف دارند باید در جهت یکسان سازی این مبانی حرکت کرده و یا لااقل آن را بصورت شفاف اعلام کنند. اگر هم خدایی نکرده به صورت غیرواقعی آمارها را اعلام می‌کنند که این یک فاجعه است!