به گزارش «نود اقتصادی» بیژن عبدی پژوهشگر اقتصادی در این باره اظهار کرد: حذف مبادله‌ای ارز مسافرتی تنها منجر به افزایش هزینه و احتمال کاهش مسافرت خارجی خواهد شد، بنابراین تأثیر و تحول جدی در فضای اقتصادی کشور به وجود نخواهد آورد.
وی درباره نقش نرخ حذف مبادله ای ارز مسافرتی در فراهم شدن بستر لازم برای یکسان سازی نرخ ارز بیان کرد: با اینکه این موضوع  سالیان سال مطرح بوده، اما به نظر می رسد در شرایط کنونی سیاستی عمل نشدنی است.
کارشناس ارشد نظام بانکداری ادامه داد: وقتی حجم نقدینگی بالغ بر هزار و 314 بوده و با محدودیت منابع ارزی از جمله دلار مواجه هستیم، پس در این شرایط با افزایش تقاضای بیش از عرضه مواجه شده و دولت به سهمیه بندی روی خواهد آورد.
عبدی افزود: با سهمیه بندی هم، اولویت های پایین برای بدست آوردن ارز مورد نظر خود، قیمت های بالایی را پیشنهاد داده و در نهایت بازار سیاهِ ارز، شکل می‌گیرد، بنابراین باز شاهد دو نرخی ماندن ارز و تثبیت قیمت آن در سطح بالایی خواهیم بود.
این کارشناس نظام بانکداری بیان کرد: با محدودیت عرضه در دلار به سمت یکسان سازی در قیمتی بالا خواهیم رفت، علاوه بر این، صاحبان این حجم از نقدینگی در جامعه، برای هر مصارفی به ارز روی خواهند آورد، در حالیکه این میزان ارز در کشور وجود ندارد.
عبدی با تأکید بر اینکه قیمت بازار ارز روز به روز افزایش خواهد یافت، گفت: هرچند تعداد مسافران متقاضی ارز 3 الی 4 درصد، جامعه را تشکیل می‌دهد ولی باید اذعان داشت که محدودیت منابع ارزی و حجم نقدینگی، هدفِ مسئولان را در رسیدن به یکسان سازی نرخ ارز با حذف نرخ مبادله ای ارز مسافرتی فعلا محقق نخواهد کرد.