پرویز محمدی کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با خبرنگار " نود اقتصادی" در رابطه با دلایل افزایش ناگهانی قیمت طلا گفت: افزایش قیمت دلار در داخل کشور و افزایش انس جهانی دو دلیل اصلی برای افزایش قیمت چند روزه اخیر قیمت طلا هستند، رشد همزمان قیمت دلار و انس جهانی موجب شده تا افزایش قیمت طلا بیش از سال‌های گذشته باشد.

وی افزود: افزایش انس جهانی به مسائلی مانند پرتاب موشک کره شمالی مرتبط است، دلیل دیگر هم شاخص های اقتصادی آمریکا است.

محمدی در رابطه با تأثیر بازار داخلی دلار بر افزایش قیمت طلا گفت: تقاضای دلار تا حدی در بازار بالا رفته و گفته می شود که دلیل آن هم افزایش مسافرت های خارج از کشور در شهریور ماه  و بالتبع آن پیش خرید دلار برای این مسافرت ها است.

کارشناس حوزه طلا ادامه داد: مورد دیگری که بی تأثیر در بالارفتن دلار نبوده این است که پس از یک دوره رکود بازار تکان خورده و عرضه را بالا برده، دلیل دیگر هم بحث سپرده گذاری بانک ها است.

وی افزود: مشکلات ایجاد شده از سوی برخی از موسسات غیرمجاز در رابطه با پرداخت سپرده و همچنین کاهش سودهای بانکی موجب شده است تا پول هایی که توسط سرمایه گذاران کلان در بانکها موجود بوده از بانک ها خارج شده و وارد بازار دلار و سکه شود.

محمدی در رابطه با پیش بینی قیمت طلا اظهار داشت: قیمت جهانی طلا در سال 2016 رو به افزایش است و امکان دارد که رقمهای بالاتری را هم ثبت کند، از طرفی قیمت دلار هم به نظر نمی‌رسد که پایین تر بیاید زیرا سیاست خود دولت هم این نیست که دلار را ارزان به مردم بدهد و یا قیمت آن را پایین نگه دارد.

وی تأکید کرد: سیاست دولت این است که برای افزایش درآمدهای خودش و همچنین برای برطرف کردن رکود،  قیمت دلار را با توجه به افزایش تورم بالا ببرد، در نهایت قیمت طلا هم متأثر از قیمت دلار خواهد بود.

این کارشناس حوزه طلا و سکه اضافه کرد: البته با توجه به هیجانی که بازار در این چند روز تجربه کرده است پیش بینی می شود که ارزش طلا روی قیمت کنونی ثابت بماند و بعید است که افزایش مجددی داشته باشد اما از سوی دیگر بازگشت به قیمت‌های دو سه هفته پیش نیز تا حدی دور از ذهن خواهد بود.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: الان زمان خوبی برای خرید طلا نیست از طرف دیگر مردم نباید انتظار داشته باشند که قیمت طلا مجددا کاهش داشته باشد.