به گزارش «نود اقتصادی»، مدیرعامل شرکت صرافی امید سپه، نرخ کنونی دلار در بازار ارز را یک قیمت متعادل و صحیح دانست و اعلام کرد که بانک مرکزی در بازار مداخله کرده و قیمتها را کنترل میکند.

روز گذشته و بر اساس نرخ‌های اعلام شده تارنمای اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، هر یورو با 40 ریال افت با قیمت 45 هزار و 760 ریال به فروش رفت و قیمت هر پوند انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به دیروز 49 هزار 720 ریال تعیین شد.

بهای هر دلار آمریکا  37 هزار و  995ریال و هر یورو 44 هزار و 760 ریال ثبت شد که نسبت به قیمت های اعلام شده در پایان معاملات دیروز به ترتیب 78 ریال و 94 ریال رشد را نشان می دهند.

"نادر رنجبر" در گفتگو با «نسیم آنلاین» افزود که بهای هر دلار آمریکا در روزهای اخیر تغییر آنچنانی نداشته و بانک مرکزی  هم به صورت روزانه بازار ارز را مورد نظارت خود قرار می‌دهد.

به گفته وی، اعمال تحریم‌های اخیر ایالات متحده بر علیه تعدادی از شرکتهای ایرانی در روزهای اخیر بر بازار ارز هم تاثیرگذار بوده هر چند که بهای کنونی دلار یک قیمت متعادل است.

مدیر عامل شرکت صرافی امید سپه درباره جابجایی قیمت یورو در بازار ارز هم گفت که جابجایی بهای یورو مربوط به تغییر برابری جهانی قیمت آن با دلار است و افزودکه نرخ برابری یورو در سه ماهه قبل برابر با 1.06 واحد بوده که اکنون نرخ برابری آن با دلار به رقم  1.13  رسیده بنابراین افزایش  300 تومانی بهای یورو ناشی از افزایش  واحدهای نرخ برابری است.

وی، احتمال داد که در سال 96 نرخ دلار تک نرخی شود اما گفت که ممکن است تک نرخی شدن ارز به سال 97 هم موکول شود که باید دید تغییرات کابینه چه تاثیری بر این تصمیم خواهد گذاشت.

رنجبر، تک نرخی شدن بهای ارز در بازار ارز را نیازمند داشتن پیش زمینه هایی دانست و گفت که از جمله این پیش زمینه ها پرداخت و جابجایی ارز بدون مشکل بوده که بعد از رفع شدن تحریم ها این دروازه برای بانک ها اندکی باز شده اما این چرخه هنوز کامل نشده است.

گفته می شود که درحال حاضر دولت به میزان زیادی منابع ارزی در اختیار داشته و تا امروز توانسته نرخ‌ها را کنترل کند ولی باید توجه داشت که در این بین مولفه‌هایی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیر‌گذار باشند. برای مثال چناچه روزی نرخ سود بانکی پایین آید، ین احتمال وجود دارد که نرخ ارز بالا رود.

واقعیت این است که دلار تابع عرضه و تقاضاست و در ایران بعد روانی نیز در قیمت آن تاثیرگذار است.

بر این منوال، وقتی قیمت کالا روند افزایشی پیدا می‌کند، مردم بیشتر به سمت خرید دلار می‌روند و با تصور گران‌تر فروختن دلار در آینده، تقاضای دلار نیز افزایش یافته و گران‌تر می‌شود.

به نظر می رسد رویکرد دولت و بانک مرکزی در نرخ ارز از شفافیت کافی برخوردار نبوده و این امر باعث می‌شود گاهی اوقات شبهاتی در این باره مطرح شود که دولت عامدانه نرخ ارز را بالا می‌برد تا کسری بودجه را جبران کند. هر چند که اگر تصمیمات و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی شفاف باشد، چنین شبهاتی مطرح نخواهد شد.

باید‌ توجه داشت یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های بانک مرکزی در دنیا حفظ ارزش پول است و در این مسیر اصلی‌ترین چالش پیش روی دولت دوازدهم در بخش مدیریت بازار ارز در دراز‌مدت، تک‌نرخی کردن ارز با بهره‌گیری از سیاست‌های متنوع اقتصادی نظیر پیمان‌های دو‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف برای تبادل ارزی و انجام معاملات و مراودات اقتصادی با پول محلی، همچنین مدیریت ورود ارز به بازار و نحوه اختصاص منابع ارزی به بخش‌های مختلف است.

پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ ارز توسط دولت به گمان برخی،سبب سرکوب قیمت‌ها و فاصله گرفتن نرخ واقعی و اسمی ارز بوده که این امر می‌تواند دلیلی باشد که اکنون ارز به دنبال نرخ واقعی خود است.

عده‌ای نیز این نوسانات را خواست دولت می‌دانند که برای افزایش صادرات و کاهش واردات اعمال می‌شود.