گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- نسیم اسدپور- طرف‌های 12 ظهر بود که وارد بازار شدیم، به بازار که رسیدیم انتظار داشتیم تا با حجره‌ها و مغازه‌هایی روبه رو شویم که با فرش‌های پر نقش و نگار ایرانی تزیین شده باشد. بازار عباس آباد یکی از بازارهای قدیمی تهران است، بازاری که روزگاری تمام حجره‌هایش پر بود از فرش‌های دستباف ایرانی که هنر ایران و ایرانیان را به رخ می‌کشید. توقعمان این بود که هنوز هم مانند سال‌های نه چندان دور پر از هیاهو و رونق باشد ، اما با وارد شدن به بازار و گشت و گذاری کوتاه در آن به راحتی می شد دریافت که دیگر نه از آن شور و اشتیاق مشتریان خبری هست و نه رمق و توانی برای کاسبان این بازار مانده است.

 

به گزارش نسیم آنلاین، بدتر از تمامی این مسائل این بود که بیش از نیمی از مغازه‌های فرش فروشی تعطیل شده و یا به لباس فروشانی که کالاهای ترکی عرضه می کردند تبدیل شده بودند، هر دو سوی بازار پر بود از مغازه‌‎هایی که کالاهای ترکیه‌ای را به جای محصولی که دست رنج کارگر فرش باف ایرانی به فروش می رساندند.

از فرش فروشانی که به تعداد کم و به اصطلاح با سیلی سرخ نگه داشتن صورتشان هنوز هم به فرش فروشی مشغول بودند علت تغییر بازار قدیمی فرش عباس آباد و تبدیل آن به بازارچه لباس ترکیه‌ای را جویا شدیم، آقای بابایی مردی که به گفته خود 40 سال از عمر خود را در کوچه بازارهای عباس آباد گذرانده بود در رابطه با این وضعیت به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفت که هیچ وقت وضع به این بدی نبوده، گاهی روزها می‌گذرد و حتی یک مشتری درب مغازه‌ای را باز نمی‌کند، رکود بازار را فراگرفته و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

وی این رکود را دلیل تغییر شغلش بیان داشت و گفت تصمیم دارد که به زودی مغازه خود را برای فروش لباس اجاره دهد تا شاید از این طریق بتواند کمی از فشارهای اقتصادی رها شود.

مرتضی عراقچی، رئیس اتحادیه فرش دستی از نبود حمایت کافی گلایه کرده و بیان داشته بود که هیچ گونه حمایتی از فرشی که با زحمت کارگران ایرانی تولید می‌شود صورت نمی گیرد.

وی در این باره ادامه داده بود که چنان چه از صنعت فرش ایرانی حمایت نشود، کشورهایی مانند هند و پاکستان و افغانستان بازارهای جهانی را از ایران خواهند گرفت.

یکی از مشکلات دیگری که در این حوزه وجود دارد، بحث صادرات و کند بودن روند آن است، که مدتی است پس از لغو تحریم‌ها از گوشه و کنار اخباری مبنی بر رونق گرفتن آن به گوش رسید اما با این حال مرتضی عراقچی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در این باره به «نسیم آنلاین» گفت که متأسفانه تاکنون هیچ گونه تغییری در بازار فرش و موضوع صادرات آن صورت نگرفته است، طول می‌کشد تا بتوانیم تأثیرات موضوع برجام را بر روی رونق بازار فرش و صادرات آن ببینیم.

در نتیجه به گفته بسیاری از فروشندگان محصول این صنعت هر چند که لغو تحریم‌ها بالقوه می‌تواند در بالا رفتن میزان صادرات مأثر باشد اما در این میان باید مقدمات بسیاری فراهم شود.

غلامحسن ناهیدی معاون اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتگویی در این رابطه بیان داشته، بارها به مسئولان فعلی و پیشین مرکز ملی فرش توصیه کرده‌ایم که نقشه‌هایی را که در جهان خریدار دارند را به روستاها و به دست بافندگان برسانند تا این بافندگان بتوانند محصولی را تولید کنند که در بازار جهانی به فروش می‌‎رسد اما متأسفانه این کار انجام نشد و بافت نقشه های سنتی همچنان ادامه دارد

در پایان باید بیان داشت که نباید از یاد ببریم برخی از صنایع برای یک کشور تنها حکم تجارت و صنعت را نخواهد داشت بلکه شناسنامه و پرچمی است در معرفی هویت آن کشور، که فرش دستباف نیز برای ایران و ایرانی همین حکم را دارد، لذا بدون شک اگر تنها درصدی از توجهاتی را که دولت و دولتمردان به صنعتی مانند خودرو را به صنعتی هنری مانند فرش دستی ایران داشتند چه بسا شغل‌های بیشتری ایجاد شده و 2 میلیون کارگر شاغل در صنعت فرش دستباف ایران در آستانه بیکاری قرار دارند.