گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: فصل نقل و انتقالات در نظام بانکی کشور به ایستگاه پایانی خود رسید؛ سه گانه "پیشرو"،"دانیالی" و"ساروخانی" در نوک پیکان "استیل آذین" شبکه بانکی کشور از یکسو و از سوی دیگر نماد بانک سینا این روزها، در مرز هشدار.

گزارش شرکت مدیریت فناوری بورس تهران می‌گوید که تعداد روزهای مثبت نماد بانک سینا درسه ماهه اخیر تنها 28 روز بوده و در مقابل تعداد روزهای منفی نماد بانک مورد اشاره از مرز 35 روز هم گذشت، یعنی 53 درصد منفی برای نماد بانک سینا در سه ماهه.

با وجود آنکه تعداد روزهای منفی نماد بانک سینا در 12 ماهه گذشته هم به عدد 116 روز رسیده، اما اتفاق جالب اینکه عمده این ریزش‌ها در بازار سرمایه با زمان پیوستن دو مدیرکهنه‌ کار نظام بانکی به "سینا" گره خورده است.

"قربان دانیالی"، قائم مقام کنونی بانک سینا و"محمد رضا ساروخانی" معاون امور سرمایه‌گذاری و بین الملل بانک سینا لااقل کوله‌باری از تجربه‌های مدیریت عاملی و عضویت در هیئت مدیره بانک‌های مختلفی را در انبان خود اندوخته‌اند؛ گزینه نخست 25 مردادماه و دومی هم 18 خردادماه سال جاری در ترکیب مدیریتی بانک سینا جا خوش کرده اند.

در ظاهر بانک"سینا" هم همانند سایر بانک‌های موجود در اتمسفر شبکه بانکی کشور، نیمسال نخست سالجاری را با دست انداز به پایان برده که نمونه بارز آن افت 487 ریالی سود سالجاری نسبت به سال قبل بوده که همین امر هم سبب شد تا نام این بانک در صدر پر ریزش‌ترین سود تقسیمی بین بانک‌ها به اهتزاز درآید.

البته افت سود تقسیمی درسالجاری تنها مختص این بانک نبوده که به نظر می‌رسد این ریزش‌ها در کنار سایر بانک‌ها، درسایه دو عامل مهم شکل گرفته باشد؛ اولی رکود سنگین حاکم بر اقتصاد کشور ودومی هم افزایش میزان مطالبات معوق بانکی.

از قرار معلوم مجموع مانده "مطالبات سررسیدگذشته"،"معوق" و"مشکوک‌الوصول" بانک سینا در پایان سال 93 به رقم هفت هزار و 31  میلیارد ریال رسیده که گمان می‌رود سهم مانده مطالبات مشکوک الوصول، معوق و سررسید گذشته این بانک به ترتیب 3823، 2697 و 511 میلیارد ریال باشد.

بااین همه بانک سینا برای رهایی ازوضعیت کنونی و بهبود برند خویش در شبکه بانکی کشور نیازمند پرش از موانع مختلفی بوده که جدای از چالش‌های عام همه‌گیر کل نظام بانکی در شرایط کنونی، مشتمل برعواملی چون "تحقق نیافتن کاهش سهم بنیاد مستضعفان دربانک سینا از 70 به 51 درصد"،"زیان ده ویا کم‌بازده بودن یک پنجم شعب این بانک درتهران و سایر شهرستان‌ها،افزایش مطالبات معوق و اصلاح ساختار بوده است.

طبق تاکید بانک مرکزی چنانچه سهامدار عمده دریک بانک بیش از 40 درصد سهام داشته باشد چاره‌ای جز کاهش سهم خود در آن بانک را ندارد.

بنابراین یکی از تکالیف به ارث رسیده به تیم مدیریتی  کنونی بانک سینا،یافتن مشتری برای بخشی از سهام این بانک خواهد بود.

ازگوشه و کنار گروه مالی سینا خبر می‌رسد که برای خرید 20 درصد سهام بنیاد مستضعفان دربانک سینا دو مشتری بخش خصوصی پای پیش گذاشته‌اند اما فروش این مقدار سهام منوط به تایید اهلیت مشتریان نزد سازمان بورس خواهد بود.

چالش دیگر فراروی بانک سینا جمع‌آوری و سامان‌دهی شعب زیان‌ده این بانک بوده که از قرار معلوم از 247 شعبه حال حاضر آن حدود 40 شعبه دارای مختصات زیان‌دهی به شمار می‌روند بنابراین مدیران بانک سیناچاره‌ای جز برداشتن مانع شعب زیان ده از پیش روی خود را ندارد.

مضاف بر پیگیری مطالبات معوق و کوشش در راستای  اصلاح ساختار ارزی،حل اختلاف نظر با بانک مرکزی پیرامون برداشت شبانه 35 میلیارد تومانی بانک مرکزی از حساب سینا بابت سهمیه ارزی هم چالش دیگری بوده که باید پیگیری شود.

فارغ از پرداختن بیش از پیش به موارد مذکور، این بانک در نظر دارد سرمایه خود را در فاصله سالجاری و سال آینده به رقم 2 هزار میلیارد افزایش دهد، موضوعی که دستکم از هم اکنون محل تامین آن باید از محل مطالبات حال شده و یا آورده نقدی در نظر گیردزیرا امکان استفاده از مکانیسم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای این بانک مقدور نیست.

بانک متعلق بنیاد مستضعفان در آستانه 30 سالگی خود قرار داشته وبا حضورسه گانه"پیش رو"،"دانیالی"و "ساروخانی"سطح انتظارات از سینا به مراتب  افزایش یافته هرچندکه عده‌ای از منتقدان ساز مخالف کوک کرده و اذعان دارند که تجمع سه مدیرعامل پیشین دریک بانک ،آش طبخ شده در بانک سینابرای  مشتریان را شوریا بی نمک خواهد کرد.

انتقاددیگر، احتمال عدم همخوانی سیاست های کلی بنیاد مستضعفان با سه مدیر کهنه کار بانکی در سینا  بوده به ویژه آنکه گمان میرود استراتژی سالجاری سهامدار اصلی این بانک دایر بر افزایش سهم بیشتری از منابع به خدمات عام المنفعه بوده ، موضوعی که به طور قطع بر فرایند جهش این بانک تاثیرگذار خواهد بود.

مدیران کهنه‌ کار نظام بانکی حاضردر راس بانک سینا با هدف توسعه کمی وکیفی وارد ساختار بانک سینا شده‌اند پس انتظار دارند که سهامدار اصلی، آنها را در تقویت هر چه بیشتر بانک یاری رساند درغیر اینصورت و با وجود مشکلات از پیش گفته، بیم آن می‌رود که این عدم درک متقابل با سه گانه "پیشرو"، "ساروخانی" و"دانیالی"،سینا به سرنوشت استیل آذین دچار شود.