به گزارش «نسیم»،مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: 18 درصد تبخیر سدهای کشور مربوط به چاه نیمه‌های سیستان است.

"محمد حاج‌رسولیها"اظهار داشت: از مجموع 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر با بارندگی متوسط 250 میلی‌متر با تغییرات دو دهه گذشته به حدود 104 میلیاردمتر مکعب رسیده است؛ این چالش اصلی است که با آن روبرو هستیم و برای مقابله با آن از ظرفیت این کنفرانس‌ها باید استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه اکثر مناطق کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: در 6 حوضه اصلی کشور پراکنش بسیار متغیراست و این توزیع نامتقارن و همچنین تغییر درجه حرارت باعث شده در سال آبی گذشته نسبت به مدت دراز مدت 18 درصد کاهش بارندگی داشته باشیم که این رقم در بعضی از حوضه ها به 40 درصد رسیده است.

حاج رسولیها درباره وضعیت بارندگی در کشور گفت: در 15 سال گذشته 200 تا 220 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در 8 سال گذشته به حدود 200 میلی‌متر رسیده است.

وی با اشاره به ساخت طرح‌های سازه‌ای در کشور گفت: در گذشته به این بخش توجه بیشتری شده و از این روست که با انتقادهایی همراه است، ولی باید نقدها منصفانه باشد و به دور از افراط و تفریط و نباید این کار را فراموش کنیم، زیرا وجود این سازه‌ها باعث شد در سال آبی گذشته 75 تا 80 درصد از روان‌آب‌ها را مدیریت کنیم و توانستیم 30 میلیارد مترمکعب آب را ذخیره کنیم.

حاج‌رسولی‌ها در ادامه اضافه کرد: در سدهای کشور یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب سالانه تبخیر داریم که از این مقدار 355 میلیون مترمکعب مربوط به چاه نیمه‌های سیستان است.

وی گفت: از مجموع 113 سدی که در حال حاضر در کشور در حال ساخت است، اولویت با سدهایی است که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ امیدوراریم تا پایان سال 3 تا 4 سد را به بهره‌برداری برسانیم.