به گزارش «نسیم»، وزیر نفت از حمایت ایران برای پیوستن اندونزی به اوپک در اجلاس آتی این سازمان خبر داد و گفت: مذاکره با شرکتهای اندونزی از روز پنجشنبه (23 مهرماه) آغاز می شود.

بیژن زنگنه پس از دیدار با سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی ، به حضور اندونزی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گذشته اشاره کرد و با بیان این که به تازگی تقاضای بازگشت این کشور به این سازمان مطرح شده است، گفت: ایران از بازگشت اندونزی به اوپک حمایت می کند.

وی با بیان این که امیدواریم با حمایت ایران در اجلاس آتی اوپک بازگشت این کشور به سازمان کشورهای صادرکننده نفت نهایی شود، افزود: با این اتفاق، ایران و اندونزی بار دیگر در چارچوب اوپک به همکاری خود در سطح بازار جهانی نفت ادامه خواهند داد.

وزیر نفت به جمعیت بیش از 200 میلیونی اندونزی بعنوان یک کشور مسلمان با رشد بالا در آسیای جنوب شرقی اشاره کرد و گفت: همکاری با اندونزی برای ایران بسیار مهم است.

زنگنه با بیان این که ایران علاقمند به همکاری با اندونزی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی مانند گازمایع به اندونزی است، تصریح کرد: اندونزی نیز می تواند در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به بازار رو به رشد فرآورده های نفتی در اندونزی گفت: ایران می تواند در زمینه ساخت پالایشگاه در این کشور به گونه ای که برای دو طرف جذاب باشد، مشارکت کند.

وزیر نفت با بیان این که دو کشور در این دیدار بر روی کلیات به توافق رسیدند، افزود: قرار شد شرکتهای دولتی و خصوصی اندونزی از فردا (پنجشنبه، 23 مهرماه) مذاکرات خود را با شرکتهای ایرانی آغاز کنند و گام به گام جلو بروند.

وی به مشارکت اندونزی در طرح تولید اوره در ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم این طرح متوقف شد که البته قرار است مشارکت دو کشور بار دیگر فعال شود.

زنگنه با بیان این که اندونزی علاقه مند به خرید ال ان جی از ایران است، گفت: این کشور برای تامین نیازهای رو به رشدش برای تولید برق نیازمند ال ان جی است.

وزیر نفت فضای کلی مذاکرات برای همکاری را مطلوب عنوان کرد و درباره این که چه زمانی توافقهای انجام شده بین دو کشور عملیاتی می شود، گفت: بحثها در این زمینه متفاوت است؛ بخشی مانند خرید فرآورده های نفتی، نفت خام و میعانات گازی به سرعت عملیاتی می شود اما مذاکرات در خصوص سرمایه گذاری زمانبر است.

زنگنه درباره ماجرای دومین دکل نفتی گمشده که یکی از رسانه ها آن را به نقل از وی منتشر کرده است، با تکذیب این که چنین چیزی را عنوان نکرده است، گفت: آنچه که عنوان شد این بود که مشکلات دیگری در بحث دکلها وجود دارد که خدمت معاون اول رئیس جمهوری برای بررسی منعکس شده است.

زنگنه درباره این که آیا خودتان نیز موضوع (گم شدن دکل نفتی) را بررسی کرده اید یا خیر، گفت: بله و نتایج آن را نیز منعکس کرده ام.