مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار مرکز در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: قاچاق میوه نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده است اما متأسفانه پرتقال و لیموترش میوه‌هایی هستند که همچنان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. پرتقال از کشورهای مصر و آفریقا می‌آید.

وی اضافه کرد: چند روز پیش 3 کانتینر پرتقال و لیمو توسط ستاد کالای قاچاق گرفته شده است و امیدواریم پس از این نیز برخورد با قاچاقیان ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: ظرف ماه‌های گذشته گاهی روزانه 40 تا 50 کانتینر میوه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که البته خوشبختانه فعلا بسیار کاهش پیدا کرده و از ماه پیش تاکنون تنها همین 3 کانتینر وارد کشور شده است.

دارایی گفت: جریمه‌هایی که تاکنون برای قاچاق میوه وجود داشت بسیار پایین بود که خوشبختانه در مجلس مصوب شده تا این جریمه‌ها را افزایش دهند که امیدواریم که این چنین نیز بشود.

دارایی اضافه کرد: متأسفانه واردکننده میوه قاچاق آن را با قیمتی مناسب هم عرضه نمی‌کند بلکه دقیقا آن را با سه برابر قیمت تمام شده برای خودش به فروش می‌رساند به طوری که پرتقال برای او بیشتر از 3 هزار تومان درنمی‌آید اما شاهدیم که در بازار با قیمت 8 تا 10 هزار تومان همان را به فروش می‌رساند.

وی در رابطه با بازار میوه داخلی ادامه داد: بازار میوه در سال جاری بازار خوبی نبود و خرید بسیار کمتر از عرضه بود. الان هنداونه به کیلویی 150 تومان رسیده و این به این معنا است که حتی پول آب مصرف کرده نیز به کشاورز بازنگشته است.

وی تأکید کرد: امسال تولید و کشت میوه 3 برابر سال قبل افزایش داشته اما مصرف و تقاضا 40 درصد کاهش یافته است و این به آن معنا است که تمامی کشاورزان امسال متضرر شده و سال خوبی را نگذراندند.

دارایی تصریح کرد: الان بازار گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز کساد است و کسی خرید نمی‌کند، کشت سیب زمینی نسبت به سال گذشته افزایش بسیار زیادی داشته اما بازاری برای خرید آن وجود ندارد.

وی گفت: این وضعیت بد بازار میوه به این دلیل است که هیچ الگوی کشت مناسبی در کشور ما وجود ندارد، این موضوع باید متولی داشته باشد که متولی آن هم وزارت جهاد کشاورزی است.

دارایی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بررسی کند و الگوی کشت مناسبی را به کشاورزان ارائه دهد، اگر وضعیت این چنین پیش برود به همین صورتی خواهد بود که تا به حال شاهد بودیم، یعنی یک سال میوه کم و تقاضا زیاد است و سال بعد آن میوه زیاد و تقاضا کم است.

وی با بیان این که متأسفانه ما در حال حاضر نه برنامه مناسب برای الگوی کشت داریم و نه برای صادرات. به نسیم عنوان کرد: من متأسفم که باید این را بگویم که کشوری مانند ترکیه تا مدتی پیش واردکننده میوه ایران بود، اما آن قدر بر روی الگوی کشت خود تمرکز کرد که الان 50 درصد واردات میوه ما از این کشور است. حالا ما باید از آن‌ها یاد بگیریم.

دارایی در پایان خاطرنشان کرد: یک موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد اصلاح مصرف است، الان ما در اتاق اصناف طرحی را برای ذخیره سازی شب عید در نظر داریم که در این طرح تصمیم گرفته شده تا میوه‌ها به صورت بسته بندی شده و یکدست و درجه بندی شده از نظر کیفیت به دست مشتری داده شود.