مدیر امور بین المللل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با نسیم اعلام کرد فروش نفت ایران از روال استاندارد برخوردار بوده و مشکلی برای فروش نفت در حد روال وجود ندارد.

محسن قمصری، بدون اشاره به جزییات روال استاندارد فروش  نفت خام، میزان فروش  نفت کشور در شرایط کنونی را بیش از یک میلیون بشکه در روز دانسته است.

به گزارش خبرنگار نسیم، ظرفیت بالقوه تولید نفت خام  کشور در سال 93  به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده که طبق اعلام شرکت ملی  نفت ایران  قرار است رقم تولید نفت خام کشور در سالجاری به سه میلیون و960 هزار بشکه در روز برسد.

هرچند که بیژن نامدار زنگنه در واپسین  روزهای سال 92 نوید آن داده بود که ظرفیت تولید نفت خام ایران در سال  آینده یعنی سال 93 به رقم  چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید و نتیجه گیری کرده بود که با توجه به رقم کنونی تولید نفت خام، جایگاه ایران در سازمان اوپک اصلا خوب نیست.

به نظر می رسد با وجود وعده زنگنه برای دستیابی به ظرفیت تولید چهار میلیون ای  بشکه نفت خام در سال  93، همچنان مشکلات ساختاری فراروی وزارت نفت ، مانع  از تحقق هدف مذکور شده است.

تا سال ۱۳۸۴، تولید روزانه نفت کشور به رقم چهار میلیون و۲۰۰ هزار بشکه ای در روز رسیده و قرار بود که در سالیان آتی نیز تولید نفت خام کشور به بیش از پنج میلیون بشکه در روز برسد.

هر چند که با مرور زمان و تغییر در شرایط داخلی و حتی عرصه بین المللی، این وعده ، هیچگاه رنگ تحقق  به خود نگرفته و از میزان تولید و صادرات نفت کشور کاسته شد.

از قرار معلوم، بخشی از این کاهش تولید مربوط به مشتریان نفتی ایران بوده که بعد از اعمال تحریم های گسترده بین المللی و منطقه ای کوشیده اند تا خرید نفت ایران را متوقف و یا به شدت کاهش دهند و ایران به ناچار مقداری از تولید خود را کاسته است

اما بخش دیگر کاهش تولید نفت خام کشور مربوط به میدان های نفتی مهم ایران بوده که در دهه پنجم عمر خود قرار دارند و سالانه دست‌کم ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت آنها کم می شود.

ایران برای جبران کاهش تولید و اجرای برنامه بلند مدت افزایش تولید به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد.

بر اساس برنامه چشم انداز بیست ساله ،تا سال ۱۴۰۴، قرار است ظرفیت تولید نفت به هفت میلیون بشکه در روز برسد، رقمی که با توجه به اعمال تحریم های بین المللی بر علیه ایران و کم اشتهایی شرکت های بزرگ نفتی غربی، برای حضور در عرصه نفت و گاز ایران با تردید جدی، بدان نگریسته می شود.

به طور میانگین صادرات نفت در طول سال‌های اخیر بیشتر از دو میلیون بشکه در روز بوده در حالیکه گزارش‌ها نشان می دهد که بعد از گسترش تحریم های بین المللی این میزان به کمتر از نصف رسیده است.

با این اوصاف، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره تاثیرات بیانیه لوزان و احتمال افزایش مشتریان جدید به جمع مشتریان قدیمی خریدار نفت ایران هم به نسیم گفته است که فروش نفت ایران در قیاس با یکسال  گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بوده هر چند که درحال حاضر نتایج بیانیه  لوزان معلوم نیست اما امیدواریم که شرایط در آینده  بهتر بشود.