سید بهاالدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفتگو با «نسیم» با اشاره به وظایف شورای پول و اعتبار اظهار کرد: شورای پول و اعتبار عالی ترین دستگاه برای تصمیم گیری در خصوص سیاست های پولی و مالی است و بر این اساس، ماموریت هایی را به بانک ها می دهد و سیاست هایی را تعیین می کند.

وی تاکید کرد: وجود این شورا در برهه فعلی لازم و ضروری است و ماموریت های آن ماموریت های بسیار مهمی است.

ترکیب شورای پول و اعتبار دولتی است

این مدیر سابق بانکی با انتقاد از ترکیب دولتی شورای پول و اعتبار تصریح کرد: متاسفانه در خصوص کارآمدی این شورا باید گفت در شورای پول و اعتبار اکثریت افراد دولتی هستند که نگاه آن ها به اقتصاد دولتی است و به بخش خصوصی توجه کمتری می کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار به جای اجرای سیاست های درست و اصولی به دنبال پیشبرد سیاست های دولت است.

وی افزود: البته یک شورا به تنهایی نمی تواند در اقتصاد کشور معجزه کند زیرا وضعیت اقتصاد ما و وضعیت تنگناهایی که در آن قرار داریم کار را برای سیاست گذاران دشوار می کند.

مدیرعامل سابق بانک صادرات و سرمایه سیاست های دستوری حاکم بر شورای پول و اعتبار را آسیب زننده دانست و به نسیم گفت: در حال حاضر دولتی بودن شورای پول و اعتبار باعث شده که سیاست های حاکم بر آن دستوری باشد و مقاصد دولتمردان عملیاتی در آن شود.

حسینی هاشمی با بیان این مطلب که "شورای پول و اعتبار یک نهاد تصمیم گیرنده است و علی القاعده باید برای آن تصمیم سازی شود " عنوان کرد: در حال حاضر مراکز حرفه ای کارشناسی تصمیم ساز برای شورای پول و اعتبار چندان فعال نیستند و مرکز پژوهش های مجلس و پژوهشکده پولی و بانکی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

بانک مرکزی در خصوص ناکارآمدی شورای پول و اعتبار مسئول است

وی به نقش بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار اشاره و تصریح کرد: چون رئیس شورای پول و اعتبار رئیس کل بانک مرکزی است بیشتر طرح ها و برنامه ها توسط این نهاد به شورای پول و اعتبار وارد می شود، بنابراین آن ها در زمینه ناکارآمدی شورای پول و اعتبار مسئول هستند.

این مدیر سابق بانکی ادامه داد: نهادهای تصمیم ساز برای شورای پول و اعتبار باید استقلال داشته باشند و زیر نظر بخش های دولتی نباشند.

حسینی با بیان این که در حال حاضر جای حلقه های کارشناسی در نظم بانکی کشور خالی است، گفت: به طور مثال در خصوص نرخ سود این پژوهشکده های کارشناسی هستند که باید توجه وضعیت اقتصادی کشور بررسی های لازم را انجام دهند و پیشنهادات منطقی دهند.

وی بیان کرد: در خصوص مجوزها برای فعالیت های بانکی و دربار ساختاری فعلی بانک ها هم قبل از همه این بدنه کارشناسی است که باید نظر دهد.

اعضای شورای پول و اعتبار چند شغله اند

مدیرعامل سابق بانک صادرات با انتقاد از چند شغله بودن اکثر اعضای شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بسیاری از اعضای شورای پول و اعتبار چند شغله هستند و مسئولیت های دیگری در جاهای دیگر دارند، بنابراین این نهادهای کارشناسی هستند که باید به شکل حرفه ای نظرات کافی را در این زمینه ارائه دهند.

حسینی هاشمی پژوهشکده پولی و بانکی را ناکارآمد توصیف کرد و به نسیم گفت: پژوهشکده پولی و بانکی باید گزارش عملکرد خود را در زمینه های کارشناسی ارائه دهد تا مشخص شود چه مقدار در تصمیم سازی های شورای پول و اعتبار موثر بوده اند.

وی به لزوم انتقاد پذیری و استفاده از نظریات کارشناسان مختلف در شورای پول و اعتبار اشاره و عنوان کرد: شورای پول اعتبار باید تحمل پذیرش انتقاد و عقاید مختلف را داشته باشدو ترکیب این شورا هم باید به شکلی باشد که تضارب آرا و نظرات کارشناسی در آن دیده شود.

مدیرعامل سابق بانک صادرات با مطرح کردن احتمال بی توجهی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به نظریات کارشناسی بیان کرد: البته ممکن است شورای پول و اعتبار و یا بانک مرکزی توجه چندانی به ایده هایی که سازمان های نظیر پژوهشکده پولی و بانکی ارائه می دهد نکنند.

حسینی هاشمی  تاکید کرد: در حال حاضر نیاز است که این سازمان ها و نهادهای کارشناسی از این وضعیت تشریفاتی خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر قدر اعضای مستقل و حرفه ای در شورای پول و اعتبار باشد و وزرا و مسئولان دولتی سهم کمتری در این شورا داشته باشند تصمیمات منطقی تر و متعادل تر خواهد بود و این شورا به سمت بازدهی بیشتر خواهد رفت.