ایلناز ابراهیمی عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با «نسیم» در واکنش به اظهارات مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص عدم امکان تک نرخی کردن ارز اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی در خصوص تک نرخی بودن و یا نبودن ارز بحث های زیادی وجود دارد ولی در هر حالت، چند نرخی بودن ارز خطرات زیادی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی در تشریح مشکلات ناشی از چند نرخی بودن ارز گفت: ارز چند نرخی باشد آسیب های فراوانی به اقتصاد کشور وارد می کند که از جمله این آسیب ها سفته بازی در بازارهای مختلف است.

این اقتصاددان افزود: اینکه در شرایط فعلی با توجه به درآمدهای نفتی می توان این کار را انجام داد یا خیر نیازمند بحث های مختلفی است.

ابراهیمی به نحوه بررسی این مسئله در بانک مرکزی پرداخت و به نسیم تصریح کرد: کمیته های مختلفی در بانک مرکزی وجود دارند که می توانند این مسئله را بررسی کنند و در این مورد تصمیم کارشناسی بگیرند.

وی با بیان این مطلب که " قیدهای لازم برای تک نرخی شدن در کشور ما مشخص نشده است " بیان کرد: هر چیزی که رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی کرد عملیاتی نیست، زیرا تحولات اقتصادی مانند قیمت نفت هر لحظه در حال تغییر کردن است.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: ممکن است قیدهای تک نرخی کردن ارز تغییر کند به شکلی که بانک مرکزی امکان این مسئله را نداشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به تاثیر کاهش تحریم ها در تک نرخی کردن ارز گفت: اگر تحریم ها برداشته شود و درآمدهای نفتی افزایش پیدا کند امکان تک نرخی کردن ارز بیش از موقعیت فعلی فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد:  یکی از قیود برون زایی که در حال حاضر بر عملکرد سیاست گذاران بانکی تاثیر می گذارد کاهش قیمت ارز است که بر کشور تحمیل شده است.

این اقتصاددان افزود: این قید، قیدی بین المللی است که دولت و یا بانک مرکزی در آن دخالتی نداشته اند.

ابراهیمی در خاتمه گفت: در هر صورت در برهه فعلی نمی توان ادعا کرد که ما توانایی تک نرخی کردن ارز را نداریم بلکه با بررسی های علمی می توان این مسئله را تا حدی به سمت عملیاتی شدن پیش برد.