محمد حسین برخوردار-رئیس مجمع واردات در گفتگو با «نسیم» ضمن بررسی چالش ها و مشکلات بنگاه های اقتصادی در سال گذشته اظهار داشت: در سال های اخیر بنگاه های کوچک و متوسط که از آنها بعنوان موتور محرکه اقتصاد و اشتغال نام برده می شود، تقریبا دارای مشکلات و چالش های یکسانی بودند و در سال 94 خصوصا با فضای پیچیده ای که ممکن است با برداشته شدن تحریم ها ایجاد شود، مردان اقتصادی دولت باید برای حفظ و توسعه این بنگاه ها برنامه ریزی ویژه ای تدارک ببیند.

وی ادامه داد: بنگاه های کوچک در چند سال اخیر به دلیل مشکل نقدینگی و عدم تامین سرمایه در گردش، آسیب های جدی ای متحمل شده اند، این درحالی است که برخی افراد به بهانه تولید ملی با رانت های مختلف،  وام های کلان و کم بهره از صندوق ملی دریافت کرده اند

به گفته برخوردار متاسفانه دریافت های برخی افراد از صندوق توسعه ملی به بهانه تولید ملی بیش از 50 میلیون دلار بوده است و این مبالغ هنوز به صندوق ملی بازنگشته است.این درحالی است که دسترسی این افراد به ارزهای ارزان قیمت نیز کاملا مشهود است.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: تولید کلمه مقدس و محترمی است و کسی در اولویت بودن آن شک و تردیدی ندارد، ولی موضوع این است که بسیاری از سوء استفاده ها و رانت خواری ها پشت همین نقاب زیبا صورت گرفته است.

وی افزود: حمایت از تولید حائز شرایط و مشخصاتی است. باید تعریف مشخصی از تولید کننده واقعی ارائه شود. در غیر اینصورت رانت خوارها با زیر سوال بردن تولید کنندگان واقعی، حاشیه امن برای خود و بنگاه های خود ایجاد می کند.

به گفته برخوردار باید خط کشی درستی میان یک کارافرین که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد و یک بنگاه که تولید را ویترین خود قرار داده و پشت آن به دنبال سرمایه گذاری های دیگر است انجام پذیرد

برخوردار اضافه کرد: کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای ارزان قیمت دولت سبب شده موضوع افزایش بهره وری، توجه به بنگاه های کوچک و باز پس گیری مطالبات صندوق توسعه ملی در اولویت سیاستگذاران قرار گیرد، اما مسئله اینجا است که کسانی که دسترسی به ارزهای ارزان قیمت داشته اند و یا وام های کلان و کم بهره دریافت کرده اند، پشت نقاب های مختلف از جمله نقاب تولید ملی پنهان شده اند.

وی با اشاره به رانت خواری هایی که درحوزه تولید لوازم خانگی صورت می گیرد به نسیم اظهار داشت: تولید لوازم خانگی در کشور می تواند ارزش افزوده مناسبی ایجاد کند اما تجربه سال های اخیر نشان می دهد اگر خط کشی درستی میان مدعیان این حوزه انجام نشود، نقدینگی بانک ها، صندوق توسعه ملی، صندوق ذخیره ارزی و برخی دیگر از منابع به نام تولید و به کام رانت خواران صورت گرفته است.

برخوردار در پایان تاکید کرد: حرکت به سوی اقتصاد باز و رقابتی تنها و تنها با حمایت و پشتیبانی از توسعه بنگاه های کوچک و متوسط امکان پذیر است. بنگاه های کوچک می توانند مدد کار دولت در ایجاد اشتغال و کارافرینی باشند. به شرط آنکه رانت خواران و رانت جویان این فرصت را از فعالان اقتصادی واقعی سلب نکنند.

وی تصریح کرد: اگر به این موضوع پیش از گسست نهایی تحریم ها رسیدگی نشود و  مقابله با رانتخواران به نتیجه عملیاتی نرسد، قطعا در دوره پس از تحریم، سوء استفاده ها، رانت خواری ها و فرصت طلبی های چنین افرادی بیشتر خواهد شد.