محمد حسین کریم رئیس کمیته بررسی و کارشناسی کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با «نسیم» در خصوص کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته اظهار کرد: سه عامل مهم بر کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته تاثیر گذار بوده است، که برطرف شدن هر کدام از آن ها احتمالا قیمت ارز را افزایش خواهد داد.

وی در تشریح نخستین عامل کاهش قیمت ارز بیان کرد: استقبال از سفرهای نوروزی خارج از کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و همین مسئله باعث شده تا تقاضا برای ارز در روزهای پایانی سال کاهش پیدا کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به تاثیر مذاکرات ایران و گروه 5+1 در خصوص پرونده هسته ای ایران بر روند کاهشی قیمت ارز گفت: با توجه به اختلافات درونی که در گروه 5 +1 به وجود آمده و اخیرا میان دولت آمریکا و مجلس سنای این کشور هم بر سر پرونده هسته ای ایران اختلاف نظر وجود دارد، قیمت ارز هم تاثیر خود را از این مسئله گرفته است.

کریم افزود: فضای حاکم نشان می دهد که مذاکرات همچنان ادامه دارد و خللی در روند آن ایجاد نخواهد شد، بنابراین شرایط به سمت ثبات و یا کاهش قیمت دلار در حال حرکت است.

وی با اشاره به نقش بانکها و صرافی ها در کاهش قیمت ارز به نسیم توضیح داد: متاسفانه برخی از بانک ها و صرافی ها دپوهای ارزی کردند که مقدار آن پیش از تقاضای ارزی است.

این اقتصاددان پیش بینی کرد که قیمت ارز در سال آینده افزایش چشمگیری مثل سال های قبل نخواهد داشت و خاطرنشان کرد: جهش دو سه برابری ارز در سال های گذشته به دلیل عملکرد دولت قبل بود و براساس روال عادی بازار نبود.

کریم ادامه داد: دولت دهم به یک باره دلار رسمی 1200 تومان را 2400 تومان کرد که از این راه بتواند کسری بودجه خود را جبران و بتواند یارانه نقدی را پرداخت کند.

وی بیان کرد: اقدامی که دولت قبل انجام داد مشکلات اقتصادی مردم را برطرف نکرد، اما اگر یارانه نقدی تعدیل می شد و منافع ملی به منافع شخصی ترجیح داده می شد، وضعیت اقتصادی کشور ارتقا پیدا می کرد.

این اقتصاددان در پایان گفت: اگر دولت در کاهش یا افزایش قیمت دلار دخالت نکند، قیمت دلار در سال آینده به هیچ وجه جهش نخواهد یافت.