مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تمامی اسکناس های موجود در کشور را دارای پشتوانه قطعی دانست و به نسیم گفت: انتشار اسکناس در کشور زیر نظرهیات  نظارت براندوخته اسکناس صورت می پذیرد.

بهزاد قیاسوند، وضعیت اندوخته اسکناس کشور در شرایط کنونی را ایده آل توصیف و تصریح کرد که در حال حاضر جای هیچ نگرانی وجود ندارد و افزود که این ذخایر به محض نیاز برای انتشار و ورود به بازار باید مجوز آن از سوی هیات نظارت به بانک مرکزی صادر شود.

بر اساس آمارهای رسمی، مجموع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص کشور تا پایان اسفند ماه امسال،با 17.5 درصد رشد به 39 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

پیشتر، حسین راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)،اقدام دولت دایر بر تبدیل 2.1 میلیارد دلار ارز بلوکه‌  شده حاصل از فروش نفت خام به ریال را به منزله چاپ پول بدون پشتوانه دانسته که بسیار هم خطرناک است و با اصول ابتدایی علم اقتصاد مغایرت دارد.

حجم اسکناس و مسکوک کشور در سال 88  به رقم 19 هزار و 231 میلیارد تومان، در سال 89 با 17 درصد افزایش به 22 هزار و 515 میلیارد تومان، سال 90 با 16.9 درصد رشد به  26 هزار و 320 میلیارد تومان، سال 91 با 25.4 درصد افزایش 33 هزار و 16 میلیارد تومان و در سال 92 هم با رشد اندک 1.6 درصد حجم اسکناس و مسکوک کشور  به زقم  33 هزار و 529 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به حساسیت بالا در نظام توزیع اسکناس در آستانه فرا رسیدن سال  نو اظهار داشت که تمامی حواس دست اندرکاران دایر بر عدم بروز اتفاقی خاص درتوزیع اسکناس متمرکز شده است.

در حال حاضر،کل اسکناس و ایران چک در جریان کشور حدود هشت میلیارد برگ بوده که با کسر اسکناس هایی که سکه آن  در بازار موجود است، حدود شش میلیارد برگ  اسکناس در جریان بوده که بر این اساس سرانه آن هم 70 برگ خواهد بود.

وی، درباره وجود حفره هایی در بخش نقدی اسکنانس هم پذیرفت که حفره هایی در این زمینه وجود دارد اما تمام تلاش ها دایر بر بستن این حفره ها است.

امسال، وظیفه توزیع اسکناس نو در پایان سال برعهده شعب منتخب بانک های ملی،صادرات، ملت، اقتصادنوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک  قرارگرفته است.

بر این اساس،شش هزار میلیارد  ریال اسکناس نو در تهران و هشت تا 9 هزار میلیارد ریال هم در شهرستان توزیع خواهد شد که ترکیب اسکناس‌ها، 5، 10، 20، 50 و  100 هزار ریالی  است.