ارزانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی«نسیم» بیان داشت: وضعیت آجیل و خشکبار در حال حاضر وضعیت مطلوبی نیست، در برخی از اقلام مانند تخمه و فندوق دچار کمبود جنس شده‌ایم، قیمت فندوق نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

وی دلیل این افزایش قیمت را عدم تدابیر درست در طول سال دانست و به نسیم گفت: ما امروزه در بحث خشکبار هم صادرکننده هستیم و هم واردکننده، از طرفی باید در طول سال به فکر موضوع آجیل و خشکبار مردم باشیم و آن را مدیریت کنیم که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن تجارت، کارشناسی مناسبی را در این قضییه ندارند و نظر کارشناسان را هم لحاظ نمی‌کنند.

ارزانی افزود: همه تنها در آستانه نزدیک شدن به عید به یاد می آورند که موضوعی و اجناسی تحت عنوان آجیل و خشکبار نیز وجود دارد و در طول سال هیچ اقداماتی برای آن صورت نمی گیرد لذا باید منتظر چنین اتفاقات نادرستی هم باشیم. این فرهنگ شب عید به یاد آجیل افتادن به دولت ما نیز سرایت کرده است و تازه به تکاپو می‌افتد که چرا آجیل گران شده در صورتی که الان دیگر وقت جبران نیست بلکه باید در طول سال این موضوع مدیریت می‌شد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار داشت: علاوه بر افزایش قیمت فندوق اجناس دیگر نیز هر کدام به نسبت زیادی قیمتشان افزایش یافته است تخمه ژاپنی نیز از جمله این اجناس است. و این به همان سوء مدیریت بازمیگردد زیرا اگر مدیریت درستی وجود داشت وقتی متوجه شدیم که تخمه ژاپنی امسال کم است صادرات این جنس را انجام نمی دادیم در صورتی که صادرات در این رابطه صورت گرفت و حالا به دلیل کمبود جنس با افزایش قیمت روبه رو شده‌‍ایم.

وی دلیل اصلی قیمت چشمگیر فندوق را برف پس از عید دانست و گفت: برف پس از عید سال 93 باعث شد تا به درختان فندوق آسیب وارد شود لذا امسال با کمبود فندوق دچار شده ایم و همین باعث شده است تا قیمت آن نیز به سه برابر افزایش یابد. در چنین مواقعی بهترین راه این است که آن جنس را که با کمبود روبه رو است وارد کنیم یعنی از طریق واردات بتوانیم تنظیم بازار داخل را کنترل نماییم، اما متأسفانه این تدابیر در بحث خشکبار صورت نمی‌گیرد و دولت در این رابطه هیچ اقدامی انجام نداد.

ارزانی تأکید کرد: متأسفانه به جای این که دولت به فکر مردم باشد قاچاقچیان تا حدی مشکل فندوق را حل کردند و با ورود قاچاقی فندوق باعث شدند تا قیمت آن بیشتر از این افزایش نیابد که اگر این ورود قاچاقی هم صورت نمی‌گرفت مسلما افزایش قیمت بیشتری را شاهد بودیم. می توان گفت که قاچاقچیان نسبت به دولت برای مردم رئوف‌تر بوده است.

 وی با اشاره به این که بسیاری از اقلام دیگر به جز تخمه ژاپنی و فندوق نیز گران شده است گفت: گردو، بادام درختی، کشمش گران شده است اما پسته و نخودچی گران نشده، اما متأسفانه در کل و در اقلام مختلف افزایش متفاوت قیمت را داریم بنابراین شرایط آجیل و خشکبار شرایط اصلا خوبی نیست. مردم منتظر کاهش قیمت آجیل و خشکبار نباشند چون باز هم افزایش قیمت ممکن است وجود داشته باشد اما کاهش قیمت خیر.

وی با اشاره به یکی از معضلات دیگر صنف آجیل فروشان در این زمان سال به نسیم گفت: واحدهای صنفی معتبر هرگز گران فروشی نمی کنند اما واحدهای صنفی که به ناگاه این موقع سال آجیل فروش می شوند دست به گران فروشی می زنند اما متأسفانه اتحادیه هیچ کاری در مقابل آن ها نمی تواند انجام دهد زیرا از 15اسفند ماه تا 15 فروردین ماه پلمپ واحدهای صنفی از طریق اداره اماکن ممنوع است و انجام نمی شود.

ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: مردم به من که رئیس اتحادیه هستم شکایت می کنند من نیز می روم می بینم چنین واحد متخلفی وجود دارد، بعد به اداره اماکن که می گوییم ، اداره اماکن جواب می دهد که ما از 15 اسفند تا 15 فروردین پلمپ نداریم لذا شکایت مردم نیز متأسفانه به جایی نمی رسد و این گونه می شود که متأسفانه عده ای متخلف در این زمان سوءاستفاده کرده و ظرف یک شب آجیل فروش می شوند و آبروی این صنف را هم با گرانفروشی و فروش بی کیفیت اجناس از بین می برند.