میرسعید مهاجرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم» در رابطه با معنی و مفهموم اقتصاد مقاومتی بیان داشت: نگاه‌ها به مفهوم اقتصاد مقاومتی به نظر یکسان نیست، در حقیقت سه برداشت متفاوت درباره اقتصاد مقاومتی وجود دارد. یک نگاه این است که در حال حاضر نسبت به کشور ما در فضای خارجی اتفاقاتی مانند تحریم افتاده است، بنابراین تحت تأثیر بحران‌ها و شوک‌هایی قرار گرفته‌ایم و باید در این شرایط تدابیری بیندیشیم تا بتوانیم از این بحران‌ها بیرون برویم، یعنی در این نوع نگاه، اقتصاد مقاومتی به مجموعه‌ای از تدابیر موقت که در مقابل چالش‌های پیش رو اتخاذ می‌شود در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: نوع نگاه دیگر این است که به اقتصاد مقاومتی کاملا فراتر از این شوک ها نگاه می‌شود اما این نگاه‌‍‌ها فقط به سمت بحث‌های اقتصادی بوده و به سایر نظامات کشور کاری ندارند بلکه تنها به دنبال تحول در نظام اقتصادی هستند.

وی با تأکید بر این مطلب که هرچند قوه مجریه باید پیشرو باشد اما بحث اقتصاد مقاومتی تنها محدود به قوه مجریه نیست به نسیم گفت: رویکرد سوم دیگری نیز وجود دارد که این رویکرد جامع‌تر و قابل قبول‌تر است به طوری که در حقیقت به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یک استراتژی بلندمدت نگاه می‌شود بنابراین با این دید حتی اگر کشور نیز از این بحران‌های موجود خارج شود بازهم این استراتژی کاربرد دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در رویکرد سوم تمامی حوزه‌ها مد نظر است و تنها به بحث تحول نظام اقتصادی توجه نمی‌شود بلکه همراه با این تحول سایر حوزه‌ها نیز مورد نظر خواهد بود، یعنی در این رویکرد لازم دیده می‌شود که در نظام قضایی، نظام قانونگذاری و موارد دیگر نیز تحول ایجاد شود. در حقیقت اقتصاد مقاومتی حرکتی است براساس یک مکتب فکری که یک نوع تحول در بینش می طلبد و این بینش نیز باید مبتنی بر الگوها و ارزش‌ها بومی ما باشد.

وی در پاسخ به این که تا چه اندازه عملکرد دولت را در راستای اقتصاد مقاومتی می‌دانید اظهار داشت: قضاوت بر عملکرد قوه مجریه کمی زود است زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی فرآیندی بلندمدت است. درست است که در تحقق این موضوع تمامی کنشگران اقتصادی از جمله مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نقش عمده ای دارند اما مسلما نقش ساختارها و سازمان‌ها نیز بسیار پررنگ خواهد بود.

مهاجرانی تأکید کرد: در کل اگر بخواهم مصداقی دررابطه با عملکرد دولت در جهت اقتصاد مقاومتی مثال بزنم بهترین مثال وزارت بهداشت و درمان است که در این وادی به خوبی پیش رفته است علاوه بر آن به نظر من با توجه به کمبودات و محدودیت‌های بودجه‌ای در حال حاضر، وزارت رفاه و تعاون به خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی عمل کرده است به طوری که می توان گفت که اگر مدیریت این وزارت در زمانی بهتر از این در این وزارتخانه مسئولیت داشت بی شک بهتر نیز می توانست اقدام کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه وزارت صنعت،معدن و تجارت عملکرد خوبی در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی نداشته است زیرا به نظر می‌آید دیدگاهی که حاکم بر اندیشه دست اندرکاران این وزراتخانه است به همان دیدگاهی که در ابتدای عرایضم به آن اشاره کردم نزدیک است یعنی این عزیزان اقتصاد مقاومتی را تنها یک تدابیر موقت در برابر موقعیت‌های چالشی می ‌دانند و این موضوع با آن چه که رهبری مد نظر دارند فاصله زیادی دارد.