به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با عملیاتی شدن این مهم از امروز، به ازای هر لیتر بنزین ٤٠٠ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ٧٠٠ تومان در کارت‌های سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها شارژ خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دارندگان وسایل نقلیه ،خودروها و موتور سیکلت ها، برای اعمال این فرآیند، تبدیل یک لیتر بنزین ٤٠٠ تومانی به دو لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی، در کارتهای سوخت خود ملزم هستند تا در بهمن ماه امسال، یکبار سوختگیری در جایگاههای سوخت داشته باشند.

بر همین اساس شرکت ملی پخش فرآورده های در گزارشی، آورده است که پایان بخشیدن به سهمیه بنزین 400 تومانی نه تنها دارندگان این نوع سهمیه را با زیان مواجه نکرده که دولت را نیز در پیش بردن حرکت به سوی تک نرخی شدن و مبارزه با قاچاق این فرآورده استراتژیک یاری می بخشد.

با تبدیل بنزین ٤٠٠ تومانی به ٧٠٠ تومان از امروز، عرضه بنزین ٤٠٠ تومانی متوقف شده که این امر ممکن است همانند هر اقدام آنی دیگر با حواشی همراه باشد.

اصل ماجرا به تصمیم بلند مدت دولت مبنی بر تک نرخی کردن قیمت سوخت در کشور برمی گردد که در سالهای اخیر به کرات درباره آن تحقیق و بررسی شده است.

طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید در سه مرحله، ظرف مدت پنج سال و به تدریج قیمت حاملهای انرژی را در کشور آزاد کند؛ مرحله نخست این برنامه از 28 آذرماه سال 89 کلیدخورد.

از ابتدای سهمیه بندی تا پایان اردیبهشت ماه سال 91 بنزین 100 تومانی در کارتهای سوخت برقرار بود، این در حالی بود که قیمت بنزین از ابتدای سال 91 به لیتری 400 تومان نیمه یارانه ای و 700 تومان آزاد بدل شده بود.

از اوایل سال 91 بود که دولت دهم و وزارت نفت تصمیم جدیدی مبنی بر تبدیل هر لیتر بنزین 100 تومانی به دو لیتر 400 تومانی را اتخاذ و از خردادماه همان سال این تصمیم را عملی کرد.

همان ایام شرکت ملی پالایش و پخش اعلام داشت: در صورتی که این افراد نتوانند بنزین 100 تومانی خود را مصرف کنند، هر لیتر بنزین 100 تومانی به دو لیتر بنزین با نرخ 400 تومانی بدل می‌شود؛ با توجه به این که نرخ بنزین آزاد 700 تومان است، به هر لیتر بنزین 100 تومانی، 600 تومان یارانه تعلق می‌گیرد که در صورت تبدیل به دو لیتر بنزین با نرخ 400 تومان، بازهم فرد از همین مقدار یارانه بهره‌مند می‌شود. فرمولی که هم اکنون نیز برای بنزین 700 و 1000 تومانی مصداق دارد

از قرار معلوم، هم اکنون نیم میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در کارتهای سوخت دارندگان وسیله نقلیه موتوری وجود دارد که از امروز به یک میلیارد لیتر بنزین 700 تومانی بدل می شود.

با این که تک نرخی کردن بنزین سالهاست که جزو مباحث مهم دولت و مجلس قرار گرفته و عملی کردن آن تاکنون به صلاح مردم و کشور تشخیص داده نشده است، اما سه نرخی بودن آن برای مدت طولانی نیز عاقلانه نیست.

بیژن زنگنه وزیر نفت اواخر سال گذشته با بیان این که در سال 1392 مابه التفاوت قیمت فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی با قیمت واقعی در منطقه 80 میلیارد دلار بود که حدود 30 میلیارد دلار از این مبلغ به دلیل اسراف، کیفیت بد سوخت خودروها و رعایت نکردن استانداردهای مصرف، به هدر رفته و تلف شده است، گفته بود: موفقیت صنعت نفت به معنای موفقیت اقتصاد ملی است؛ موفقیت صنعت نفت نیازمند بسیج همه امکانات داخلی و استفاده از ظرفیتهای جهانی و دیپلماسی انرژی است.

حال با اجرای این سناریو که جدید هم نیست و در گذشته تجربه شده، دولت  با توجه به وضع اقشار مختلف کشور تلاش کرده  ضمن توجه دادن به مدیریت بیش از پیش مصرف و کاهش اتلاف انرژی در کشور، فاصله قیمتی بنزین یارانه ای و نیمه یارانه ای را به نحوی در نظر گیرد که آحاد جامعه با درک بهتر و بیشتری این فرآورده استراتژیک را مصرف کنند.