به گزارش «نسیم»، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در نشست خبری که امروز در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به جلسه کم‌نظیر شورای عالی عشایر که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: این جلسه با حضور برخی معاونین رئیس جمهور، برخی از وزا از جمله وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی و همچنین برخی از معاونین آموزش و پرورش برگزار شد.

وی افزود: برگزاری چنین جلساتی نقطه امید و عطف برای ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز جامعه عشایر به شمار می‌رود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به مصوبات جلسه مذکور گفت: شاخص‌ترین مصوبه این جلسه بحث تشکل‌ها و مدیریت خشکسالی بود که در آن جلسه مصوب شد تا مبلغ 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات کشور برای تقویت تشکل‌ها اختصاص یابد و همچنین 500 میلیارد ریال هم از سهم خود تشکل‌ها طی سال‌های 93 و 94 تأمین شود.

رئیس سازمان امور عشایر بیان داشت: مصوبه دیگر در این جلسه در خصوص استقرار جمعیت عشایر داوطلب برای اسکان دائم در برخی مناطق با عنوان کانون توسعه اسکان بود که براساس آن مقرر شده در هر نقطه استقرار که بالای 20 خانوار عشایر به طور دائم مستقر شوند، با کد دار شدن از خدمات سایر دستگاه‌ها به طور رسمی برخوردار شوند.

قندالی تصریح کرد: فعال شدن دستگاه‌های اجرایی در مناطق عشایری بویژه در حوزه آموزش و پرورش و تجهیز منابع آب و خاک از مصوبات مهم جلسه شورای عالی عشایر کشور در هفته گذشته بوده است.

وی افزود: از مباحث مورد اهمیت دیگر بحث زنجیره تولید است که قبلا اجرا شده و در نهایت در سال 93 در بند «ع» تبصره 5 مصوب شد که در قانون بودجه یک درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یابد.

قندالی افزود: در مرحله اول 170 میلیارد تومان از این مبلغ به بانک کشاورزی تخصیص یافته که با این اتفاق می‌توان بهره‌وری را در پرورش دام افزایش داد و باعث ارتقای سطح درآمد عشایر شویم.

قندالی تصریح کرد: جمعیت عشایر کشور  با حدود 214 هزار خانوار حدود 1.8 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

 وی با اشاره به جمعیت حدود یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر کشور، گفت: این جمعیت در مباحث اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر از نسبت جمعیتی خود تأثیرگذار هستند و بر اساس آمار از حداقل 24 میلیون واحد دامی کل کشور حدود 28 درصد دام سبک کشور در اختیار جمعیت عشایر است.

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: همچنین 25 درصد مواد پروتئینی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و 59 درصد از کل کشور جزو حوزه قلمرو عشایر به شمار می‌رود.

قندالی با بیان اینکه عشایر در 3 بُعد مهم و تأثیرگذار هستند، گفت: محل استقرار عشایر که عمدتا چادر است به عنوان یک کارگاه تولیدی و یک خاستگاه فرهنگی به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین عشایر، پدافند غیر عامل مؤثر در حوزه امنیت کشور به شمار می‌روند زیرا اغلب در مناطق دوردست که سایر جمعیت‌ها کمتر آنجا حضور دارند، سکونت دارند  و در حدود 8200 نقطه مستقر هستند.

وی افزود: صندوق توسعه عشایر با 20 میلیارد تومان سرمایه و صندوق خُرد زنان عشایر که در حوزه زنان فعالیت می‌کند، از صندوق‌های موفق کشور به شمار می‌روند.