احمد غلامزاده رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص حذف دو طرح "ایران کد" و "شبنم" از سیستم تجارت کشور اظهار کرد: در مسئله ایران کد دولت موظف بود که به ازای واردات هر قلم کالا یک شناسه معین کرده، در یک بانک مرجع ثبت کرده و بین ذینفعان توزیع کند.

وی با انتقاد از اظهار نظر اخیر ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه و تجارت در خصوص بین المللی نبودن ایران کد تصریح کرد: پروسه بین المللی شدن ایران کد و ارتباط آن با سیستم های بین المللی در حال انجام بود و با توجه به سازگاری های تعبیه شده در این سیستم مشکلی در این خصوص وجود نداشت.

رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا با بیان این مطلب که " توجیه حذف ایران کد و شبنم منطقی نبود " بیان کرد: مسئولان وزارت صنعت توجیهی را که برای حذف این دو طرح به کار بردند به هیچ وجه منطقی نبود.

غلامزاده ادامه داد: یکی از توجیهات مسئولین مربوطه این بود که قصد تسهیل در روند تجاری کشور را دارند، در حالی که اجرای این طرح ها به هیچ وجه وقت بازرگان را نمی گرفت و در واقع روند تجارت در کشور را تسهیل می کرد.

وی افزود: عدم سنخیت ایران کد با مبادلات تجاری بین المللی حقیقت ندارد، زیرا اگر به اسناد سازمان ملل در شورای CEFACT نگاه کنیم، به کشور تاکید شده است که مانند شناسه های ایران کد و شبنم، شناسه ای واحد برای کالاها به وجود بیاورند و بعد از ثبت در یک بانک مرجع بین ذینفعان توزیع کنند.

رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا با اشاره به شروط پیوستن به سازمان تجارت جهانی عنوان کرد: یکی از شروط پیوستن به سازمان تجارت جهانی یا همان WTO استفاده از طرح هایی مانند شبنم و ایران کد است، حالا مسئولین چگونه این طرح را به عنوان یک مانع تجاری مطرح می کنند؟

غلامزاده گفت: طبیعی است هر کاری که در کشوری تازه آغاز می شود، ممکن است در ابتدا زحمتی را برای درخواست کنندگان و یا سرویس دهندگان ایجاد کند، که ایران کد و شبنم هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: استفاده از ایران کد و شبنم در فضای کسب و کار یک موضوع اجتناب ناپذیر است و ما اگر امروز این کار را انجام ندهیم سال بعد به دنبال انجام آن خواهیم بود.

رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا به عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت اشاره و به نسیم توضیح داد: لایحه مبارزه با قاچاق بندهای مختلفی دارد که در تخصص من نیست، اما در خصوص تبصره 13 آن که به استفاده از شناسه رهگیری کالا اشاره می کند، حرف جدیدی زده نشده است.

غلامزاده ادامه داد: ما قبلا در موضوع استفاده از ایران کد خلا قانونی نداشتیم و این مسئله صراحتا در قانون آمده است، که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی به تشریح دیدگاههای موجود در دولت یازدهم درخصوص شماره گذاری کالا اشاره و بیان کرد: دیدگاه اول این است که دولت برای نظارت در سطح هر قلم کالا نظارت کند، که منتقدین این دیدگاه و ظیفه دولت را در سطح کلان تری تصور می کنند.

رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا افزود: دیدگاه دیگر این است که دولت باید نظارت خود را در خصوص گروههای کالایی، انجام دهد که این مسئله تا به امروز انجام می شده است و در دهه های گذشته نتوانسته نتیجه بخش باشد.

غلامزاده نظارت جزئی بر واردات کالا جز قانون دانست و خاطرنشان کرد: در خصوص نظارت بر کالا تصمیم نهایی در قانون گرفته شده است و آن جا صراحتا از نظارت جزئی بر کالا سخن به میان آمده است.

وی ادامه داد: نظارت جزئی بر کالاها نیاز به رابطه منسجم و هماهنگ در رابطه با ثبت سفارش و خدمت به مردم است، که پیش نیاز این رابطه وجود سیستم هایی مانند ایران کد و شبنم است و بدون آن امکان پذیر نیست.

رئیس سابق مرکز شماره گذاری کالا ایران کد را پنجره ای واحد برای نظارت دولت بر واردات دانست و ادامه داد: با وجود ایران دولت بر هر قلم کالا در گمرک نظارت و ارزشیابی می کرد، و در حال حاضر هم اعمال این طرح می تواند پنجره ای واحد برای نظارت دولت بر واردات ایجاد کند.