به گزارش «نسیم» محمد حسین برخوردار در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اجرای مصوبه هیات دولت برای دریافت 4 درصد عوارض از اقلام صوتی و تصویری دارای ابعاد فرهنگی، گفت: مصوبه دولت علی رغم اینکه در قانون بودجه سال 93 کل کشور لحاظ شده بود اما به دلیل تصمیم رئیس کل گمرک مبنی بر تعلیق دریافت 4 درصد عوارض از اقلام دارای ابعاد فرهنگی از جمله لوازم صوتی و تصویری به تعویق افتاده بود که از 24 دی ماه دریافت این عوارض لازم الاجرا شده است.

رئیس مجمع واردات افزود: بر این اساس اکنون گمرک از 69 قلم کالا 4 درصد عوارض دریافت می کند که فهرست این اقلام مورد اعتراض فعالان اقتصادی و واردکنندگان رسمی قرار دارد چرا که معتقدیم دریافت این عوارض منجر به افزایش قاچاق می شود.

وی تصریح کرد: تقاضای ما از دولت این است که چنانچه می خواهد درآمدزایی کرده و یا به هر دلیلی از برخی اقلام عوارض دریافت کند فهرست کالاها را با نظر بخش خصوصی مورد بازنگری قرار داده و اجازه دهد ما 100 قلم کالای دیگری که به همان میزان برای دولت درآمدزایی دارد را معرفی کنیم.

برخوردار خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقلام صوتی و تصویری با وجود مراکز عرضه ای همچون بانه با قاچاق مواجه است و تولیدکنندگان در شرایطی که دولت می خواهد افزایش اشتغال داشته و فضای مناسب کسب و کار را در دستور کار قرار دهد، منجر به کاهش اشتغال خواهد شد.

به گفته وی، اخذ عوارض به هیچ عنوان نمی تواند راهگشا باشد و اگر چه دولت ممکن است به صورت مقطعی درآمد کسب کند اما اشتغال را از دست داده و زمینه قاچاق را فراهم می کند.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: دولت یازدهم مدعی است که بخش خصوصی بازوی مستحکم او در اقتصاد است در حالیکه با این شرایط نباید چندان امیدوار بود که این سیاست دولت اجرایی شود.

برخوردار با بیان اینکه این مصوبه دولت از 24 دی ماه اجرایی شده و عطف به ماسبق می شود، خاطرنشان کرد: گمرک از واردکنندگانی که تا پیش از تاریخ مذکور اقدام به واردات کرده اند و آن زمان عوارض 4 درصدی را به خاطر تعلیق اجرای مصوبه پرداخت نکرده اند درخواست کرده تا مجدد این میزان عوارض را برای محصولات وارداتی تا پیش از این بپردازند.