علی دینی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با «نسیم» در خصوص آسیب های عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در حال حاضر سهم قاچاق از اقتصاد ایران بسیار بالاست، و هرچه این سهم بالاتر می رود، تولید داخلی ضربه بیشتری را می خورد.

وی افزود: خیلی از کالاهایی که برای مصرف نهایی در بازار وجود دارد، از طریق قاچاق وارد شده است و برآوردها نشان می دهد که فعالیت های قاچاقی 20 میلیارد دلار از حجم اقتصاد کشور را در اختیار گرفته اند.

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان این مطلب که موضوع طرح شبنم و ایران کد به بخش خاصی از اقتصاد کشور مرتبط است به نسیم بیان کرد: هدف گیری طرح هایی مانند شبنم و یا ایران کد بیشتر در رابطه با کالاهایی است که از طریق مبادی رسمی وارد کشور می شوند که ما خیلی از این نظر مشکلی را نداریم بنابراین ازتباط آن ها با مقوله قاچاق غیر مستقیم است زیرا به بخش خاصی از اقتصاد ایران تعلق دارد.

دینی با اشاره به مشکل اصلی اقتصاد کشور در حوزه قاچاق عنوان کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر کالاهایی هستند که از طریق مبادی غیر رسمی وارد می شوند و طرح این مسئله که واردات رسمی کشور شناسنامه دار باشد یا نباشد مسئله دیگری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر حجم قاچاق کشور از طریق مبادی غیر رسمی صورت می گیرد و ما برای اینکه قاچاق را کنترل کنیم باید به سراغ سیستم های نظارتی برویم مانند اسکله های غیر رسمی، فرودگاهها و یا بازارچه های غیر رسمی و یا حتی بازارچه های مرزی که تبدیل به مکان هایی برای قاچاق کالا شده اند.

مقابله با قاچاق با برخورد شفاهی تاثیری ندارد

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان این مطلب که برای مقابله با قاچاق صرف بیان شفاهی عمل به قانون کافی نیست به نسیم تصریح کرد: برای مقابله با قاچاق باید در عرصه عمل حضور فعالی را داشته باشیم و صرف بیان شفاهی کافی نیست زیرا در جاهایی مانند بانک که نظارت قوی در آن وجود دارد و تکنولوژی نظارتی خاصی بر ان حاکم است، تخلفات بسیار بزرگی مانند تخلف 12 هزار میلیاردی اتفاق می افتد.

دینی با تشریح اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق گفت: برای مبارزه با قاچاق باید چند کار را انجام دهیم که یکی از آن ها افزایش هزینه درگیر شدن با قاچاق برای افراد مختلف است.

وی ادامه داد: . برای اینکه این امر صورت بگیرد باید برخورد خیلی یکسان و قانونی با همه افرادی که درگیر تخلف می شوند صورت بگیرد.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزایش سلامت اداری را یکی از راههای مبارزه با قاچاق تلقی و خاطرنشان کرد: در مرحله دوم سیستم اداری و نظارتی ما برای مقابله با قاچاق باید قوی تر شود و سلامت نفس در میان ضابطین قانون باید افزایش یابد به شکلی که با افزایش پرداختی به ان ها توانایی برخورد با فساد در ان ها ایجاد شود.

دینی با اشاره به نقش انسان ها در اجرای قوانین تاکید کرد: هر قانونی در نهایت به دست انسان ها اجرا می شود و شما فرض کنید که ممکن است فردی در نوار مرزی به به دلیل مشکلات اقتصادی با دریافت رشوه اجازه ورود محموله ای قاچاق را بدهد بنابراین مسئولین باید به معیشت ضابطین قانون توجه کنند.

وی نقش رسانه ها را در مقابله با قاچاق مهم تلقی و عنوان کرد: برای پیگیری در زمینه قاچاق باید به رسانه ها اجازه داد تا ابعاد باندها و شبکه های مختلف فساد را بر ملا کنند و در برابر حساب سازی های بانکی و یا قاچاق کالا و خدمات اجازه نشر خبر داشته باشند، در این صورت قوانین در عرصه عمل موفق خواهند شد.

ایران کد و شبنم غلط نبود، بد اجرا شد

این اقتصاددان با بیان اینکه ایران کد و شبنم طرح های غلطی نبودند بلکه بد اجرا شدند خاطرنشان کرد: حذف ایران کد و شبنم کار اشتباهی بود، زیرا مشکل در وجود آن ها نبود بلکه اجرای آن ها دچار ایراد بود.

دینی به تجربه اجرای طرح های اینچنینی در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: در دنیا به خصوص در کشورهایی که استانداردهای اقتصادی و رفاهی بالاتری دارند اساسا بازارها سازمان یافته تر است و اگر وارداتی هم صورت می گیرد شرکت های معتبر از جاهای معتبری این واردات را انجام می دهند بنابراین پروسه شناسنامه دار شدن به صورت خودکار انجام می شود.

وی با انتقاد از مراکز توزیع و پخش گسترده در کشور ادامه داد: در کشور ما مراکز چرخش کالا انقدر زیاد است که اگر روند شناسنامه دار شدن هم درست انجام شود مراکز فروش به هبچ وجه شناسنامه دار نیست.

این اقتصاددان اضافه کرد: مراکز فروش زیاد باعث می شود که این مراکز قسمتی از توزیع خودشان را به کالاهای قاچاق با قیمت پایین تر اختصاص دهند، بنابراین شناسنامه دار کردن بخشی از راه حل است بلکه همه راه حل نیست.

دینی افزود: بخشی از راه حل بر می گردد به مراکز فروش غیر شناسنامه دار ما که باید به سمت فروشگاه های بزرگ تر مانند فروشگاههای زنجیره ای حرکت کنند، زیرا در این صورت کالای قاچاق در این مراکز یافت نمی شود.

این استاد دانشگاه به تاثیر افزایش سطح درامد مردم در مقابله با قاچاق اشاره و تصریح کرد: جامعه ای که سطح درامد بالایی داشته باشد کمتر به سراغ قاچاق می رود و از محصولات شناسنامه دار با خدمات پس از فروش استقبال می کند.

وی گفت: فرهنگ سازی اصل دیگری در کاهش قاچاق است زیرا فرهنگ مردم می تواند کالای با استاندارد بالاتر و خدمات پس از فروش بهتر را مطالبه کند و از خرید کالاهای قاچاق پرهیز کند.