دکتر سید کمیل طیبی، رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از رفتار دولت در بیش از یکسال اخیر گفت:" مهمترین نقدهایی که به "دولت تدبیر و امید" مطرح شده، این است که تیم اقتصادی دولت، "تدبیر" خاصی برای آینده ندارند و تنها "امید" به توافق هسته ای بسته‌اند!  معلوم نیست تا کی قرار است همه امیدها به تعلیق تحریم‌ها در سوم آذر باشد؟ و اگر رفع تحریمی انجام نشد و مذاکرات به شکست خورد و یا دست‌کم شرایط فعلی برای یک یا چند دوره دیگر تمدید شد چه باید کرد؟!

کمیل طیبی در خصوص اینکه دولت یازدهم اقتصاد را "توافق محور" کرده، این مسئله چه زیان‌ها و خسارت‌هایی را به همراه دارد؟ توضیح داد: اقتصاد توافق‌ محور باعث ایجاد یکسری انتظارات می‌شود که می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی بیشتر سبب ایجاد انتظارات توافق محور شود. به عنوان مثال سبب انتظار برای سرمایه‌گذاری، انتظار برای مصرف و انتظار برای تغییر الگوی مصرف شود؛ طبیعتا انتظارتی که اتفاق می‌افتد آنهایی که هزینه‌بر هستند آن انتظارات حالت سوداگرانه و سفته‌بازی دارند.

رئیس قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان در ادامه گفتگوی خود با نسیم افزود: اگر توافق حاصل نشود آن زمان بازار مالی بیشترین تأثیر را می‌پذیرد و بازار سرمایه نیز دوباره با شاخص حباب گونه مواجه خواهد شد. وی افزود: اگر دیپلماسی سیاسی پیش می‌رود؛ بهتر است که دیپلماسی اقتصادی مبتنی بر بهبود شاخص های واقعی اقتصاد صورت بگیرد و این نکته هم در بسته سیاسی دولت کمتر دیده می‌شود.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: اگر توافقات صورت بگیرد این توافق یکسری انتظارات جدیدی را بوجود می‌آورد که این توافقات باید به موقع پاسخ داده شود؛ یعنی اگر احتمالا توافق حاصل نشود شوک‌های آنی که اتفاق می‌افتد به مراتب کمتر از عدم توافق است.