به گزارش «نسیم»، ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی صادرات، درباره واردات خودروهای لوکس با ارز مبادله‌ای گفت: از سال 1391 خودروهای لوکس به صورت تجاری ثبت سفارش نشدند و برای ورزشکارانی که دارای مدال المپیک بودند یا جانبازان بالای 70 درصد این مجوز صادر شده بود که آنها خودروهای بالای 2500 سی‌سی را که به عنوان خودروهای لوکس نام‌گذاری می‌شوند، وارد کنند.

وی گفت: در شش ماهه‌ اول امسال 132 خودروی لوکس از گمرک ترخیص شده که بخشی از آن مربوط به سفارتخانه‌های داخل کشور است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که در شش ماهه امسال رشد 20 درصدی در صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: در شش ماه ابتدای امسال 16.7 میلیارد دلار کالا بدون احتساب میعانات به خارج از کشور صادر شد که رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.

افخمی‌راد با اشاره به مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور گفت: چین به عنوان اولین کشور صادراتی است که 4.6 میلیارد دلار صادرات به آنجا انجام می‌شود و بعد از آن عراق 2.8 میلیارد دلار، امارات 1.9 میلیارد دلار، افغانستان 1.2 میلیارد دلار و هند 1.1 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند که حدود 70 درصد صادرات کشور به این پنج کشور صورت می‌گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار واردات گفت: در شش ماهه ابتدای امسال میزان واردات 26 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی داشته که امارات با 6.5 میلیارد دلار، چین شش میلیارد دلار، هند دو میلیارد دلار، کره و ترکیه هر کدام به میزان 1.9 میلیارد دلار به عنوان پنج کشور مهم مبادی وارداتی بوده‌اند.

افخمی‌راد اظهار کرد: کسی که بخواهد واردات شمش طلا به کشور داشته باشد و آن را به مصنوعات تبدیل و سپس صادر کند مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ولی وارد‌کننده باید تضمین‌هایی در این زمینه ارائه دهد که کالای وارد شده را صادر می‌کند که این کار مجوز بانک مرکزی را نیاز دارد و باید به میزان هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده سپرده‌ای را بپردازد که بعد از صادر‌ کردن آن کالا هشت درصد مالیات را نیز به وی مسترد می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که سازمان توسعه تجارت تمایلی به پرداخت مشوق نقدی به صادر‌کنندگان ندارد، گفت: سازمان توسعه تجارت اقداماتی را در جهت کاهش هزینه‌های تمام شده کالا انجام می‌دهد و زمینه را برای رقابت‌پذیر شدن کالاها فراهم می‌کند. به عنوان مثال یارانه‌ای را برای حمل‌ونقل دریایی اختصاص داده یا خطوط منظم کشتیرانی را برقرار می‌کنیم که البته باید در این زمینه سازمان‌های مرتبط با ما همکاری کنند.

افخمی‌راد تاکید کرد: هیچ صادر‌کننده‌ای نباید برای صادرات مالیاتی به دولت بپردازد، گفت: صادرات از مالیات معاف است و فقط بحث مالیات بر ارزش افزوده باقی می‌ماند که در این زمینه مشکل داریم. چون هشت درصدی که صادر‌کننده بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند باید به وی برگردانده شود و سازمان امور مالیاتی باید سازوکاری را در این زمینه تدوین کند تا این کار اجرایی شود. همچنین بحث حقوق ورودی کالاست که باید به صادر‌کننده برگردانده شود.