به گزارش خبرنگار «نسیم»، رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه امشب "نگاه یک" از زیان 1500 میلیارد تومانی شرکت‌های بیمه در سال قبل خبر داد و گفت: پرونده بیمه توسعه 17 هزار نفر شاکی دارد و مدیریت قبلی بیمه مرکزی در برخورد با این شرکت کوتاهی کرده است.

محمدابراهیم امین در برنامه نگاه یک با موضوع بررسی عملکرد و خدمات شرکت‌های بیمه با اشاره به اینکه هم اکنون ضریب نفوذ بیمه در دنیا 7.5 درصد و در کشورهای توسعه یافته بالغ بر 15 درصد است، افزود: این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در ایران رقم بسیار پایین 1.7 درصد است.

او با اشاره به اینکه مجموع دارایی بیمه‌های بازرگانی کشور به بیش از 20 هزار میلیارد تومان می رسد، افزود: شرکت‌های بیمه در سال‌های گذشته صدها هزار مورد فوتی و چندین میلیون مجروح تصادفات رانندگی را تامین مالی کرده‌اند.

وی گفت: سالانه حدود 17 میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث توسط صنعت بیمه کشور صادر می‌شود که از این مقدار 1.6 تا 1.7 میلیون نفر در سال در قالب پرونده‌های خسارت مالی و یا جانی خسارت دریافت می‌کنند. وجود بروکراسی در برخی شرکت‌های بیمه را قبول دارم. 85 درصد صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث در اختیار چند شرکت بیمه ای است. به نظر من در حال حاضر میزان شکایات از شرکتهای بیمه در حد منطقی و قابل قبولی قرار دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: صحنه‌سازی باندهای مافیایی در جریان تصادفات رانندگی و دریافت خسارات میلیاردی از شرکت‌های بیمه باعث شده تا شرکت‌ها در بررسی پرونده هایی از این دست سختگیرانه تر عمل کنند. حدود 10 درصد از پرونده‌های مربوط به خسارات تصادفات رانندگی جزو تقلبات و تخلفات هستند. با این وجود در برخی از شرکت‌های بیمه عملیات پرداخت خسارت ظرف یک ساعت انجام می‌شود.

امین با اشاره به اینکه قوانین موجود دست شرکت‌های بیمه را در زمینه تعیین حق بیمه و ارزیابی فنی و ریسک بسته‌اند، افزود: در حالی 70 درصد از عوامل تصادفات رانندگی مربوط به راننده است که ما طبق قانون در حوزه بیمه شخص ثالث حق ارزیابی ریسک را نداریم و حق بیمه باید برای همه افراد یکسان باشد چه افراد پرریسک و چه افراد کم ریسک.

وی درباره پرونده بیمه توسعه که منجر به تجمع مردم در مقابل بیمه مرکزی ایران نیز شده است، اظهار کرد: این شرکت دو میلیون بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیف فروخته است و 600 میلیارد تومان حق بیمه نیز دریافت کرده است. این شرکت 2000 نمایندگی در سراسر کشور دارد و پول مردم را هم نمی‌دهد. ما در بیمه مرکزی صلاحیت مدیرعامل این شرکت را سلب کرده و وی را از کار برکنار کردیم. پرونده شکایت از این شرکت بیمه 17 هزار شاکی دارد و متاسفانه ما دیگر قادر به برخورد با این شرکت نیستیم و باید یک قوه قهریه مانند قوه قضاییه با مدیران این شرکت برخورد کند. ما برای حل پرونده این شرکت به همه نهادهای مرتبط کشور نامه نوشته و درخواست کمک کرده‌ایم. بیمه توسعه در مقابل قانون یاغی گری می‌کند و با این وضعیت دیگر چکار می‌توانیم بکنیم!

وی گفت: شرکت‌های بیمه کشور سال قبل 1000 میلیارد تومان عوارض و 600 میلیارد تومان سود به سهامدارانشان پرداخت کردند. در مجموع شرکت‌های بیمه سال قبل با زیان 1500 میلیارد تومانی مواجه شدند که این باعث شده از سطح مشتری مداری بیمه‌ها کاسته شود.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مدیران فاقد صلاحیت و غیرمتخصص وارد صنعت بیمه کشور شده و آسیب‌های زیادی را به این صنعت وارد کردند، افزود: دیگر اجازه حضور این افراد را در شرکت‌های بیمه نمی‌دهیم. مشکل بیمه توسعه نیز مربوط به کوتاهی‌های مدیریت قبلی بیمه مرکزی می‌شود که به صورت جدی با این شرکت برخورد نکرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 70 درصد از دارایی‌های شرکت‌های بیمه به صورت سپرده در بانک‌ها قرار دارند در حالی که این رقم باید حدود 40 درصد باشد. چون در سایر بخش‌های اقتصادی کشور ریسک بسیار بالا است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید املاک گران قیمت توسط شرکت‌های بیمه اظهار کرد: کدام شرکت بیمه کاخ دارد. فقط شرکت بیمه مرکزی ایران کاخ دارد. اگر مستندی در این زمینه دارید بیاورید در غیر این صورت نباید اظهارنظر غیرمستند بکنید.

امین همچنین خبر داد: یک شرکت بدون دریافت مجوز از بیمه مرکزی اقدام به فروش بیمه‌نامه در حوزه بازرگانی کرده و دو میلیون بیمه‌نامه هم فروخته است که از نظر ما این کار خلاف است.

به اعتقاد وی ضریب نفوذ واقعی بیمه در ایران با احتساب بیمه تامین اجتماعی به 10 درصد می‌رسد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این برنامه با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه کشور در زمینه سرمایه‌گذاری بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، افزود: در حال حاضر رقابتی در صنعت بیمه کشور وجود ندارد و نرخ‌های بیمه نیز متناسب با ریسک افراد اعمال نمی‌شوند. در حال حاضر 50 درصد از بیمه بازرگانی توسط دولت انجام می‌شود و بیمه اتکایی نیز توسط بیمه مرکزی انجام می‌شود که این خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است.

وی افزود: هزینه ناکارامدی شرکت‌های بیمه را مردم نباید بدهند. متأسفانه بیمه مرکزی تاکنون اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه نکرده است. منافع بیمه مرکزی در ورود به حوزه بیمه اتکایی باعث شده تا سیاستگذار و مجری عملا یکی شوند و دیگر نظارت در این حوزه معنایی ندارد.

پورابراهیمی عنوان کرد: بیمه مرکزی طبق ماده 114 قانون برنامه پنجم توسعه موظف به اصلاح نظام تعرفه‌ای است که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده. بیمه مرکزی طبق قانون بیمه اتکایی از شرکت‌های بیمه پول را دریافت کرده اما به تعهداتش عمل نمی‌کند. بیمه مرکزی باید هرچه زودتر از بنگاهداری خارج شود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مشخص نیست منابع بیمه‌ها در کجا مصرف می‌شوند و در این زمینه ابهام وجود دارد، گفت: قرار است از هفته آینده با تعیین اعضای هیأت رئیسه طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه کشور کلید بخورد.

وی با اشاره به اینکه بازده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه بسیار ضعیف است، عنوان کرد: پورتفوی و سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه باید عوض شود. در حال حاضر فقط 10 درصد از کل ارزش بیمه‌ها مربوط به بیمه عمر می‌شود که این رقم ناامیدکننده است.

به گزارش خبرنگ«نسیم»، در نظرسنجی برنامه نگاه یک بیش از 77 درصد مردم وضعیت عملکرد و خدمات شرکت‌های بیمه را ضعیف اعلام کردند. همچنین 16 درصد این عملکرد را متوسط و تنها حدود 7 درصد خوب ارزیابی کردند.