به گزارش‌ «نسیم»، در این دیدار كه در دفتر مسعود كرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران برگزار شد، ابتدا دستاوردهای گمرك كشورمان در زمینه الكترونیكی شدن فرآیندها و رویه‌های گمركی به نمایش گذاشته شد و نماینده سازمان ملل با مشاهده سامانه دیدبان تجارت خارجی ایران از نزدیك در جریان چگونگی انتقال اطلاعات گمركی به صورت آنلاین از گمركات اجرایی به مركز قرار گرفت.

در ادامه این دیدار فعالیت‌های مركز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرك جمهوری اسلامی ایران تشریح شد و اعلام گردید كه گمركات اجرایی با مساعدت این مركز توانسته‌اند به مقدار 113 هزار لیتر پیش ساز و 1764 كیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی كشف نمایند.

رئیس كل گمرك ایران در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های گمرك برای الكترونیكی كردن فرآیندهای گمركی گفت: هم اكنون در گمرك ایران فرآیند اظهار به صورت الكترونیكی انجام می شود و با این سیستم علاوه بر حذف كاغذ از فرآیند تشریفات گمركی، زمان رخداد و شناسه ها و سایر اطلاعات ورودی به صورت آنلاین كنترل می شود. در برخی از گمركات ترانزیت هم به صورت آنلاین انجام می گیرد و ما هزینه ای بابت ترانزیت دریافت نمی كنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه گمرك ایران در حال حاضر از تجهیزات كنترلی پیشرفته همچون ایكس ری X-RAY و GPSاستفاده می كند از رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل درخواست كرد تا برنامه های آموزشی آن دفتر را در ایران افزایش دهد.

لیك بون وات، رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC ) هم در این دیدار با استقبال از كشفیات جدید مواد مخدر صنعتی و پیش سازها در گمرك ایران از دكتر كرباسیان درخواست كرد تا همكاری های دو جانبه در بخش های مبارزه با پولشوئی، قاچاق كالا، قاچاق اموال فرهنگی و عتیقه، مبارزه با جرم و فساد سازمان یافته، رشوه، جعل و بیوتروریسم نیز افزایش یابد.

وی تأكید كرد: هم اكنون بیش از دو درصد كانتینرهای دنیا بازدید نمی شود و این نشان دهنده نقش گمركات در تسهیل تجارت و اعمال كنترل های لازم است.

این دیدار با حضور ناصر علی مددی جهرمی معاون حقوقی و نظارت گمرك ایران و همچنین مدیران كل مركز مبارزه با جرایم سازمان یافته و دفتر همكاری های بین الملل گمرك برگزار گردید و در پایان مقرر شد تا از ترانزیت اسید سولفوریك به كشور افغانستان جلوگیری بعمل آید، چرا كه این ماده شیمیایی هیچگونه كاربردی در افغانستان ندارد و صرفا" از این مواد برای تهیه مواد مخدر در افغانستان استفاده می شود.