به گزارش «نسیم»،سیدمحمد پژمان در ˈهمایش بین المللی معماری و توریسمˈ در مشهد افزود: امروزه جنبه اقتصادی گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا سومین صنعت درآمدزا در دنیا بعد از نفت و خودرو مربوط به صنعت گردشگری است.
 
رییس سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ایران جزو 10 کشور جذاب و برتر در حوزه گردشگری است لذا سرمایه گذاری در این بخش از نظر میزان اشتغالزایی بازده بیشتری نسبت به سایر بخشها نظیر صنعت و کشاورزی دارد.
 
پژمان با تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر منابع داخلی گفت: ایران از ظرفیتهای طبیعی و تاریخی خوبی در حوزه توریسم و جذب گردشگر برخوردار است لذا باید این ظرفیتها با استفاده از توان بخش خصوصی ساماندهی شود.
 
وی افزود: البته در موضوع گردشگری نباید از رونق این صنعت در داخل کشور غافل شد و باید به بخش داخلی نیز توجه کرد. 
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود تنوع اقوام، زبانها و آداب و رسوم در ایران گفت: از این ظرفیتهای بی نظیر باید در راستای توسعه گردشگری و جذب گردشگر بهره جست.
 
پژمان افزود: معماری بناها در طول تاریخ بیانگر سطح علمی، آگاهی، افکار و عقاید و ظرفیتهای اقتصادی اجتماعی جوامع است لذا معماری گذشته به عنوان میراث ایران سرشار از ذوق و سلیقه می باشد.
 
وی گفت: ما میراثداران خوبی برای این ارثیه تمدنی نبوده ایم لذا نتوانستیم این معماری و هویت فرهنگی را حفظ و تکرار کنیم.
 
رییس سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از افراد غیرحرفه ای در معماری و عدم دقت در استفاده از مصالح آسیبی جدی به معماری کشور وارد ساخته است.
 
وی در مورد عوامل دخیل در توسعه گردشگری گفت: برای توسعه این بخش باید زیرساختهای مورد نیاز نظیر حمل و نقل، فضاهای اقامتی، تفریحی و اماکن جذاب توریستی فراهم باشد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نباید بین زائر و گردشگر تفاوت قائل شد افزود: تفریح و تفرج به هیچ وجه زیارت را تحت الشعاع قرار نمی دهد.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه معماری مظهر قدرت و بیانگر فرهنگ یک کشور است گفت: مشهد مهمترین شهر اسلامی است که جامعیت شهری آن در کنار آثار باستانی حفظ شده است.
 
ˈامیرحسین قاضی زادهˈ وجود بارگاه منور امام رضا(ع) با بیش از هزار سال قدمت در این شهر را سند معماری مشهد عنوان و بیان کرد: سابقه تاریخی تمدنها از روی معماری قابل تشخیص است.
 
وی با بیان اینکه در شهر مشهد سرمایه گذاریهایی در بخش زیارت انجام شده افزود: البته در سایر حوزه ها نظیر حوزه های تاریخی و طبیعت گردی اقدامی خاص صورت نگرفته است.
 
او گفت: احیاء اماکن تفریحی، گردشگری به عنوان زنجیره های مکمل حرم مطهر رضوی ضروری است.
 
این نماینده مجلس یکی از آسیبهای جذب گردشگر در مشهد را عدم احیاء معماری گذشته این شهر دانست و افزود: با همکاری بخش خصوصی می توان معماری و گردشگری را ارتقاء داد.
 
قاضی زاده با بیان اینکه معماری بازتابی از فرهنگ و دانش جامعه است اظهار کرد: باید طرح جامع و تفصیلی توریسم و گردشگری توسط نخبگان بررسی شده و به صورت لایحه ضروری به مجلس شورای اسلامی تقدیم تا اجرای آن عملی شود.