به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهمترین محورهای سخنان محمدحسین ادیب در مناظره «قیمت‌گذاری خودرو» از شبکه یک سیما به این شرح است:

- قیمت خودرو در ایران دو تا سه برابر جهانی است. در دنیای امروز کالاهای صنعتی حداکثر چهار درصد از ارزان‌ترین کالا در جهان گران‌تر هستند.

- اگر حقوق ورودی کالایی بیش از 15 درصد باشد آن کالا قاچاق می‌شود. ولی خودرو قاچاق پذیر نیست.

- قیمت خودرو در ایران گران‌ترین قیمت خودرو در سراسر کره زمین است. در بازار خودروی ایران رقابت وجود ندارد و شورای رقابت باید در این زمینه ورود پیدا کند.

- متوجه شیوه عملکرد شورای رقابت نمی‌شوم. عملکرد گذشته ایشان هم این طور بوده است. شورای رقابت باید به دنبال عوامل گرانی خودرو در ایران می‌رفت و آنها را شناسایی می‌کرد و برای آن راه حل ارائه می‌داد که این کار را انجام نداده است.

- مهمترین عامل گرانی خودرو در ایران الان حجم پایین تولید خودرو است.

- سال قبل برای سه ساعت واردات خودرو آزاد شد و خودروهایی که وارد شد 300 هزار میلیارد تومان سود برای واردکنندگان آن ایجاد شد. در حوزه واردات شاهد امضاهای طلایی هستیم و سود سنگینی را نصیب واردکنندگان کرده است. دولت یازدهم جلوی امضاهای طلایی را بگیرد.

- صنعت قطعه‌سازی ما 50 درصد گران‌تر از استاندارد جهانی قطعه خودرو تولید می‌کند.

- مدیریت صنعت خودروسازی در ایران موزه‌ای و سنتی است. خودروهای ساخت داخل باعث شده‌اند تا مصرف سوخت در کشور دو برابر آن مقداری است که باید باشد.

- تعجب می‌کنم که پژویان می‌گوید امضای طلایی تا الان ندیدم و بعد گفتند که این امضاها در کشور خیلی زیاد هستند.

- خودروسازان حساب های خود را دستکاری می‌کنند.

- دولت به مردم 500 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.خود من از این مقدار بدهی 420 هزار میلیارد تومان آن را کشف کرده‌ام اما در صورتهای مالی شرکتها گم شده است! دولت از مهر سال قبل تا الان بدهی خود را نمی‌دهد.

- دو نوع سود در کشور داریم. یک نوع سود عملیاتی که قانونی است و یک نوع سود هم ناشی از رانت است که غیرقانونی است. در سه ساعت مجوز ورود خودرو دادند و عده‌ای که خودرو آماده داشتند و وارد کردند و 230 درصد سود نصیبشان شد. چند سال قبل در مورد شکر هم چنین وضعیتی پیش آمد و سود هنگفتی نصیب واردکنندگان شد.