به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای بانک مرکزی ایران، در ۱۱ ماهه امسال بانک‌ها حدود ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸ درصدی داشته است.

بانک ملت با ۷۹۶ همت در رتبه اول بیشترین پرداخت تسهیلات قرار دارد. تجارت با ۵۵۸ همت دوم  و ملی با ۵۳۹ همت سوم است. پاسار گاد، صادرات، سپه، سامان، خاورمیانه و قرض‌الحسنه مهر نیز از دیگر بانک‌هایی هستند که در رتبه‌های بعدی با بیشترین حجم پرداخت تسهیلات قرار دارند.

همچنین این آمارها نشان می‌دهد مجموع تسهیلات پرداختی هشت بانک انتهایی که اغلب آنها ناتراز هستند، فقط ۸۰ همت یا معادل ۱/۷ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی بوده است.

بانک سرمایه با ۱/۴ همت، ایران‌وونزوئلا ۴.۷همت، دی ۶/۸ همت، ایران‌زمین ۱۱/۷ همت، گردشگری نزدیک به ۱۲همت، آینده ۱۲ و موسسه ملل نیز با ۱۳ همت، بانک‌هایی هستند که امسال کمترین تسهیلات را پرداخت کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، کاهش تسهیلات‌دهی بانک‌های ناتراز یکی از مهمترین  نتایج سیاست کنترل ترازنامه بانک مرکزی بوده است که علاوه بر جلوگیری از تشدید ناترازی این بانک‌ها، نقش کلیدی در کاهش رشد نقدینگی دارد. 

قابل ذکر است بررسی وضعیت تعداد تسهیلات پرداختی نیز نشان می‌دهد بانکها در ۱۱ماهه تعداد ۱۵/۹ میلیون فقره تسهیلات پرداخت کرده‌اند که بانک قرض‌الحسنه مهر با ۳/۲ میلیون فقره، بیشترین تعداد تسهیلات را پر داخت کرده است. ملی با ۲/۹ میلیون فقره ، رسالت با ۱/۴ و سپه با نزدیک به ۱/۳ میلیون فقره تسهیلات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.