به گزارش «نود اقتصادی» دکتر امین اسدی سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت :  با بررسی خسارت های سیل اخیر در شهرستان‌های چابهار، کنارک، راسک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، مهرستان، سیب و سوران و دلگان، انجام اقدامات بهداشتی دامپزشکی درمناطق سیل زده، امری ضروری برای پیشگیری از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است.

وی گفت : باتوجه به هشدارهای مجدد هواشناسی و احتمال سیلاب و بارندگی‌های شدید ارائه خدمات دامپزشکی پس از فروکش کردن سیلاب از جمله مایه کوبی، انجام اقدامات درمانی، نظارت بر دفن بهداشتی دام، سم‌پاشی و ...  در دستور کار است و در این راستا تاکنون بیش از ۲۵۰۰ خدمات دامپزشکی به صورت رایگان انجام شده است و امداد رسانی هر چه بیشتر در دستور کار است. همچنین اکیپ های جهادی دامپزشکی در روزهای آینده جهت ارائه خدمت به مردم عزیز به مناطق سیل زده اعزام خواهند شد.

اسدی گفت : لازم به ذکر است  اقدامات لازم برای ضدعفونی محل برای پیشگیری از بروز آلودگی های ثانویه در دست اقدام است و کارشناسان دامپزشکی استان در حال بررسی ابعاد دیگر حادثه و نحوه انجام عملیات پیشگیری از بروز بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام هستند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور از دامداران خواست جهت حفظ دام و دامداری های خود چه برای مراحل پیش و چه مراحل پس از سیلاب توصیه های دامپزشکی را به اجرا در آورند.

وی تاکید کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری‌های دامی متعاقب تغییرات آب و هوایی و کمبود مواد غذایی مناسب، همکاری نزدیک با اکیپ‌های مبارزه با بیماری‌های دامی جهت مایه کوبی دام‌ها بر علیه بیماری‌های مختلف، پاشیدن مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محوطه دامداری پس از فروکش کردن سیل،  سمپاشی جایگاه و بدن دام‌ها در مقابله با انگل‌های خارجی پس از فروکش کردن سیل، همکاری در اعمال مقررات قرنطینه‌ای وضع شده توسط دامپزشکی دولتی در منطقه و پیگیری از طریق مقامات مسئول جهت تأمین آب سالم و مناسب برای دام‌ها نیز مورد توجه دامداران باشد.

امین اسدی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان  از زمان اعلام گزارش وقوع سیل در مناطق جنوب استان، با تجهیز گروه های دامپزشکی در آماده باش کامل بوده و شماره تلفن ۱۵۱۲ و ادارات دامپزشکی تمام شهرستان ها پاسخگوی مردم عزیز استان سیستان و بلوچستان میباشند.