به گزارش «نود اقتصادی» ارزش معاملات در بازار سهام به بیش از ۶.۳ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد  تومان بیشتر از مجموع ارزش معاملات در روز‌های گذشته است.

هر چند در روز ۲۷ آذرماه که شاخص بعد از دو ماه از مرز ۲ میلیون عبور کرده بود، حقیقی‌های بازار در موقعیت فروش بودند، اما مجموع عملکرد آذر ماه نشان می‌دهد که حقیقی‌ها بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان به بازار بورس تزریق کرده‌اند و این رقم در مقایسه با رقم ثبت شده در آبان ماه وضعیت بسیار بهتر و امیدوار کننده‌تری را نشان می‌دهد. 

فعالیت حقیقی‌ها در آبان ماه ۱۴۰۲ در نهایت منجر به خروج بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که این عدد در ماه جاری به رقم ۸۰۰ میلیارد تومان آن هم از مسیر ورود رسیده است.

در واقع حقیقی‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان به بازار سهام وارد کرده‌‌اند که بالاترین رقم ماهانه در ۶ ماهه گذشته است. علاوه بر این در روز‌های ۲۶ و ۲۷ آذر ماه تراز منفی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای صندوق‌های بورسی ثبت شده که در واقع نشان دهنده خروج این عدد از صندوق‌هاست.

عموما خروج پول از صندوق‌های بورسی از نشانه‌های بهبود ارزش معاملات در کل بازار و در نهایت صعود بازار است.

در ۹ ماهه سال جاری که بازده دلار منفی ۵ درصد و قیمت طلا و سکه نیز بدون تغییر بوده، قطعا یکی از بازار‌های مورد استقبال سرمایه‌گذاران بازار سهام بوده که البته به دلیل بی اعتمادی برخی از فعالان به بازار سرمایه، این استقبال به صورت کامل محقق نشده و هر بار به دلایلی منتفی و یا به تاخیر افتاده است.

با توجه به پیش‌بینی فعالان اقتصادی از سکون قیمتی در بازار‌های دارایی، به نظر می‌رسد تنها بازاری که دارایی با پتانسیل بنیادی دارد، بازار سهام بوده که روند جدیدی را آغاز کرده است. ورود بیشتر پول‌های حقیقی به بازار سرمایه علاوه بر رونق  این بازار به کاهش فعالیت‌های احیانا سوداگرانه در بازار‌هایی مانند طلا و دلار نیز کمک خواهد کرد.