به گزارش «نود اقتصادی» بررسی روند دلار در بازار غیر رسمی و نرخ دلار در بازار نیما نشان می‌دهد که اختلاف این دو نرخ به کمترین رقم خود در سال جاری رسیده و در حدود ۱۱ هزار تومان است.

این در حالی است که اختلاف این دو نرخ در ابتدای سال به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده بود. کاهش اختلاف نرخ نیما و نرخ دلار در بازار غیر رسمی اولا ناشی از ثبات در بازار غیر رسمی و تثبیت آن در حدود ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان بوده و همچنین ناشی از افزایش نرخ دلار در بازار نیماست.
 
بازار نیما بازاری است که درآمد‌های ارزی دولت که ناشی از صادرات نفت و گاز بوده از طریق بانک مرکزی در آن عرضه شده و موارد خاصی از واردات از این بازار تامین می‌شود.

باید توجه کرد که کالاهای اساسی نظیر دارو و خوراک دام با ارز ۲۸ هزار تومانی وارد شده اما موارد دیگری از واردات طبق نظر دولت از این بازار تامین می‌شود.

در مرکز مبادله نیز درآمدهای دلاری ناشی از صادرات پتروشیمی‌‎ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان کوچک و بزرگ غیر دولتی عرضه شده و خریداران نیز وارد کنندگانی هستند که به دلار جهت واردات اقلام و مواد غیر اساسی نیاز دارند.
 
عمده کاهش اختلاف نرخ دلار نیمایی و نرخ غیر رسمی ناشی از کاهش و ثبات نرخ در بازار غیر رسمی بوده که به نوعی از لحاظ روانی نیز به بازار کمک می‌کند.

در چند سال اخیر و با تاسیس سامانه نیما، هر بار که نرخ نیمایی از نرخ بازار آزاد عقب افتاده، جهش خاصی در دلار بازار غیر رسمی مشاهده شده و بلعکس هر بار این اختلاف کم شده، ثبات در بازار آزاد نیز بیشتر شده است.

از همین رو با روند فعلی به نظر می‌رسد نرخ دلار بیش از پیش در کانال ۵۰ هزار تومان تثبیت شده و پتانسیلی برای تغییر قیمت در آن وجود ندارد. این کاهش اختلاف همچنین به کیفیت و کمیت درآمد‌های دولت کمک کرده و همچنین تخصصیص دلار را هدفمند‌تر و تخصصی‌تر خواهد کرد.