ایتالیا یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی است. در ایتالیا دانشگاه‌هایی وجود دارند که بدون مدرک زبان هم می‌توانید در آن دانشگاه‌ها تحصیل کنید. اگر مدرک زبان تبدیل به مانعی برای تحصیل شما شده است در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه در دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان تحصیل کنید.

آیا تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

بله تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. معمولاً مدارک آیلتس و تافل یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. این مدارک زبان نشان می‌دهند که شما مسلط به 4 مهارت زبانی یعنی صحبت کردن، خواندن، نوشتن و مهارت شنیداری هستید.

 جایگزین‌های مدرک زبان در دانشگاه‌های ایتالیا

  • اگر آموزش شما در مقطع تحصیلی قبلی‌تان به زبان انگلیسی بوده باشد هیچ نیازی به ارائه مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا ندارید.
  • متقاضیان باید ثابت کنند که حداقل 8 تا 12 کلاس آنها در دوران دبیرستان به زبان انگلیسی ارائه می‌شده است.
  • برای تقاضای ویزای تحصیلی در ایتالیا، مقامات مهاجرت در ایتالیا برای دانشجویانی که قصد دارند بدون مدرک زبان وارد دانشگاه‌های ایتالیا شوند یک مصاحبه ویژه اختصاص می‌دهند.

لیست دانشگاه‌هایی که مدرک زبان نیاز ندارند

  1. دانشگاه بولونیا
  2. دانشگاه میلان
  3. دانشگاه فلورانس
  4. دانشگاه پیزا
  5. دانشگاه پادوا
  6. دانشگاه ناپل فردریکوی دوم
  7. دانشگاه ترنتو
  8. دانشگاه جان کوبات
  9. دانشگاه ساپینزای رم
  10. دانشگاه ورونا

 نحوه پذیرش از دانشگاه بدون مدرک زبان

متقاضیان دانشگاه‌ها به صورت آنلاین پذیرفته می‌شوند. اگرچه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) و مدرک زبان ایتالیایی برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا الزامی است، اما در برخی شرایط امکان ورود به دانشگاه بدون مدرک زبان نیز وجود دارد. قطعاً دانشجویان کشورهای انگلیسی زبان نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت. اما اگر در کشوری زندگی کرده‌اید که به زبان انگلیسی صحبت نمی‌شود تنها در صورتی می‌توانید بدون مدرک زبان وارد دانشگاه شوید که مقطعی که در آن تحصیل می‌کرده‌اید به زبان انگلیسی تدریس می‌شده است.

متقاضیان باید ابتدا در مقطع تحصیلی مورد نظر در دانشگاهی که تقاضای خود را ارسال کرده بودند پذیرش شوند. در طول تقاضا، داوطلب باید پاسپورت بین‌المللی و فرم ثبت‌نام خود را به دانشگاه ارسال کند. در این مرحله اگر داوطلب اهل کشوری باشد که زبان رسمی آن کشور انگلیسی است نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

  مدرک زبان برای ویزای تحصیلی ایتالیا

در ادامه پاسخ به این سوال که آیا تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است نوبت به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می‌رسد. چرا که برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزای تحصیلی دارید. اما آیا برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز به مدرک زبان است؟

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا عبارتند از:

  • پاسپورت (پاسپورت‌تان باید دارای حداقل 3 ماه اعتبار بعد از ورود به ایتالیا باشد)
  • پر کردن فرم تقاضا
  • دو قطعه عکس
  • کاور لتر (نام، هدف از ویزای تحصیلی، چه کسی مخارج شما را پرداخت خواهد کرد، تاریخ سفر و طول مدت زمانی که در ایتالیا اقامت خواهید داشت)
  • رسید پرداخت به موقع شهریه دانشگاه
  • نامه خوابگاه
  • اثبات پشتیبانی مالی در ایتالیا
  • بیمه برون مرزی پزشکی با پوشش 37500 یورو
  • گواهی محضری بدون اعتراض والدین (برای متقاضیان زیر 18 سال)

 شرایط زبانی برای دانشگاه‌های ایتالیا

شرایط زبانی بستگی به دانشگاه متفاوت است. برای دانستن شرایط زبانی هر دانشگاه باید به وب‌سایت دانشگاه سر بزنید و از شرایط زبان آن دانشگاه مطلع شوید. برای رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند باید آزمون زبان بدهید. برای رشته‌هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند باید مهارت‌تان به زبان ایتالیایی را ثابت کنید.

برای مهارت زبان انگلیسی باید حداقل نمره شما به‌صورت زیر باشد:

آیلتس: 5.5

تافل PBT: 507 تا 557

تافل CBT: 180 تا 271

تافل IBT: 80 تا 99

دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در رشته‌ای تحصیل کنند که به زبان ایتالیایی ارائه می‌شود باید ثابت کنند که سطح زبان ایتالیایی آنها B2 است. مدارک زبان ایتالیایی مختلفی توسط دانشگاه‌ها، موسسات فرهنگی و مدارس زبان در ایتالیا و در سراسر جهان ارائه می‌شود.

کلام آخر

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که به زبان انگلیسی و یا ایتالیایی مسلط نیستند می‌خواهند بدانند که آیا تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟ در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که بدون مدرک زبان هم می‌توانید در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنید اما به شرطی که قبل از ورود به ایتالیا در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل کرده باشید. شاید همین مزیت باعث شده است که دانشجویان بسیاری از کشورهای دیگر این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.