به گزارش «نود اقتصادی» از آنجایی که تأمین نهادههای دامی و تکمیل زنجیره غذایی دام طیور و آبزیان در سالهای اخیر به موضوع مهمی در کشور تبدیل شده و طبق آمارها بخش عمده ای از نهاده های دامی و علوفه مورد نیاز کشور وارداتی است، طی سالهای گذشته بخش مهمی از واردات ایران به نهادههای دامی اختصاص یافته است.

 

با توجه به توضیحات بالا و اهمیت این موضوع برگزاری رویداد‌های سرمایه‌گذاری و نمایشگاه معرفی دستاوردهای دانش‌ پایه این حوزه به نقش آفرینان این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا وی سی دانشمند وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ارائه خدمات در حوزه رفع نیازها و چالش‌های فناورانه شرکت‌های تابعه بنیاد و حل نیازهای راهبردی ملی پرداخت.

 

طبق داده‌های مطرح شده در این نشست از مجموع 24 میلیون تن نیاز نهاده دامی کشور در سال 1400، 75درصد به واردات و 25 درصد به تولید اختصاص داشته است و در سال 1400، 9.6 میلیون تن حجم واردات ذرت بوده که ارزش دلاری آن برابر با 3.4 میلیارد دلار بوده است. همچنین 2.3 میلیون تن سویا به ارزش دلاری 1.2 میلیارد دلار وارد شده است. همچنین 3.3 میلیون تن جو نیز به ارزش دلاری 1.6 میلیارددلار در سال 1400 وارد شده است.

 

در این همایش که بیش از 25 شرکت و موسسه دانش‌بنیان حضور داشتند محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دام و طیور بیان کرد:  ما به دولت اعلام کردیم که ظرفیت ها و قابلیت ها در این حوزه را اعلام کند و شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی دانشگاهی  و آموزش عالی مثل دانشگاه و دانشکده های کشاورزی سازمان ها و نهادها که در این حوزه ظرفیت دارند وارد کار شوند و در قالب شرکت های دانش بنیان  با ارائه طرححا و برنامه های خود مسیر را به گونه ای طی کنند که مشکلات در این حوزه برطرف و هموار شود.

 

او همچنین به شرکت های  دانش بنیان اشاره کرد و گفت:  مجلس برای امنیت غذایی و رفع مشکلات دام و طیور ونهاده های دامی  هم اعتبار گذاشته است  هم و فضا را مهیا کرده است  به طوریکه همه  دستگاه و یا نهادها باید با شرکت های دانش بنیان که در این عرصه فعالیت می‌کنند و  طرح‌ و برنامه ای  در بخش کشاورزی  برای رفع مشکلات این حوزه  و حتی ایده های جدید دارند همکاری کنند و از سوی مجلس هیچگونه بهانه و یا عدم همکاری قابل پذیرش نیست.


یاسر خانی  مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: کارهای علمی زیادی در کشور در بحث خوراک دام انجام شده است که متاسفانه به تجاری سازی نرسیده است و در کتابخانه ها باقی مانده است. بنابراین ما رسالت خود را سرمایه گذاری روی این طرحها قرار دادیم. از همین رو در اختتامیه رویداد پل سرمایه گذاری خوراک دام، سینا وی سی از میان ۴۴ طرح رویداد با دو ۲ طرح منتخب توافق سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان منعقد کرد.

 

لازم به ذکر است این همایش در 31 اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در محورهای «فناوری‌های نوین در تولید خوراک دام»، «افزایش بهره‌وری و کاهش ضریب تبدیل»، «استفاده از گیاهان مقاوم به شوری آب و خاک»، «استفاده از خوراک‌های نامتعارف و پسماند»، «افزودنی‌های مجاز خوراک دام و طیور»، «استفاده از بیوتکنولوژی در تهیه خوراک دام»، «نوآوری در تجهیزات، بسته‌بندی و حمل‌ونقل و بهره‌برداری از گیاهان نوین» و «تغییر الگوی کشت» برگزار شد.