به گزارش «نود اقتصادی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی که در سال 1972 تشکیل شده، امروز به جایگاهی رسیده که براساس آمارها، جمعیت بزرگی از جهان را در خود جای داده و آینده انرژی جهان نیز در دست سازمان همکاری‌های اسلامی است.

غلامحسین شافعی در اجلاس بین المللی «روسیه – جهان اسلام: کازان فروم 2023»، در نشست رسمی روسای اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: حرکت تکویتی سازمان همکاری‌های اسلامی با اتفاقات خوبی همراه بوده که از جمله می‌توان به راه‌اندازی بانک توسعه اسلامی برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو و حرکت در این مسیر که به جلسه امروز انجامیده، اشاره کرد.

به عقیده شافعی، سازمان همکار‌ی‌های اقتصادی به عنوان یک محور، نه تنها برای توسعه منطقه‌ای بلکه برای توسعه جهانی قدم بر می‌دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه کشورهایی از 4 قاره جهان در سازمان همکاری‌های اسلامی حضور دارند، اظهار کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی، به لحاظ وجود مزیت‌های متفاوت و تنوع بخشی به فعالیت‌های اقتصادی در حال حرکت به سمت تعالی است.

شافعی ادامه داد: همانطور که سخنران قبلی اجلاس نیز اشاره کردند، امروزه جهان به سمتی می‌رود که نگاه تک‌بعدی محکوم به فناست و نگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در توسعه اقتصادی، یک اجبار است.

او افزود: یقین بدانید که برای توسعه اقتصاد جهان، این نگاه باید تقویت شود و بدون این نگاه، نمی‌توانیم به شیوه‌های گذشته عمل کنیم و انتظار موفقیت داشته باشیم؛ چراکه هر اندازه توسعه‌یافته باشیم، در کنار همسایگان توسعه‌نیافته، نمی‌توان حلاوت و شیرینی توسعه را آنگونه که انتظار می‌رود، چشید.

رئیس اتاق ایران، توجه به حلال در کازان فروم 2023 را مسیر قابل ستایشی دانست که می‌تواند اقتصاد منطقه و دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

شافعی تصریح کرد: اتاق ایران به عنوان یکی از اتاق‌های زیرمجموعه سازمان همکاری‌های اقتصادی، بر فعالیت‌هایی تمرکز دارد که می‌توانند به بهترین شکل نیازهای بخش‌های خصوصی کشورهای عضو این سازمان را برطرف کند و ما آمادگی خود را برای همکاری بیش از گذشته در این مجمع برای اتفاقات جدید اعلام می کنیمو

او تاکید کرد: توسعه بازرگانی بین کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از استعداد فراوان این کشورها می‌تواند در کاهش اختلاف درآمد اعضا، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت و کشاورزی آنها نقش به‌سزایی داشته باشد و باید در این مسیر عمل کرد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، جهان در آینده با بحران سه‌گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه خواهند شد، گفت: خوشبختانه ذخایر انرژی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا به حدی است که می توانند سالیان متمادی نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را تامین کنند.

شافعی ادامه داد: عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصل‌خیز و قابل کشت برخوردار هستند از این رو کشورها نیازمند به غذا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های کشت و صنعت این کشورها، آینده مواد غذایی خود را تضمین کنند.

رئیس اتاق ایران در ادامه سخنرانی خود، تاکید کرد: موضوع مهمی که در گذشته نیز بسیار در مورد آن صحبت شده و در شرایط فعلی سازمان باید به آن توجه کند، ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق 10 سال آینده است که با عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورها اسلامی و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند آینده سازمان را متحول کند.

شافعی اظهار کرد: کارشناسان روی طرح بازار اسلامی کار کرده‌اند و بهره‌گیری از تجربیات و مطالعات این کارشناسان حتما می‌تواند راهگشا باشد.