به گزارش «نود اقتصادی» دیوان محاسبات کشور در راستای نظارت مالی و بودجه‌ای با استقرار دفاتر خود در ستاد وزارت بهداشت و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی، همواره با اعمال کنترل و نظارت مستمر خویش در طول سال و تهیه گزارش تفریغ بودجه پس از پایان سال مالی نسبت به اعمال نظارت و حسابرسی اقدام می‌کند.

همچنین قوه محترم قضاییه بر اساس حق نظارت نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری به استناد اصل (174) قانون اساسی اقدام و از طریق سازمان بازرسی کل کشور با بازرسی مستمر، بازرسی موردی و فوق‌العاده به نظارت مالی و بودجه‌ای بر ستاد وزارت بهداشت و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مبادرت می ورزد.

بر اساس بند (6) ماده (5) قانون برنامه و بودجه، سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اقدام به نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها و پیشرفت سالانه آنها در ستاد وزارت بهداشت و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از طریق مبادله موافقتنامه و نظارت و ارزشیابی نتایج اجرای فعالیت‌ها و طرح‌ها موفق گزارش پیشرفت کار و کمیته تخصیص موضوع مواد (30) و (35) قانون برنامه و بودجه می‌کند.

افزون بر این وزارت امور اقتصادی و دارایی، نظارت مالی و بودجه‌ای خود را از طریق دریافت صورتحساب عملکرد بودجه ماهانه و نهایی در پایان سال مالی و ارسال اطلاعات مالی و بودجه‌ای و صورت مغایرت بانکی در سامانه سناما و واریز تمامی دریافتی‌ها به حساب خزانه طبق اصل (53) قانون اساسی اعمال می‌کند.

علاوه بر نظارت‌های فوق، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به استناد مواد (4) و (12) آیین‌نامه مالی و معاملاتی خود، مکلف به انتخاب موسسات حسابرسی از بین اعضای جامعه حسابداران رسمی و ارائه صورت‌های مالی به آنان بوده و حسابرس مکلف به ارائه گزارش حسابرسی است. گزارش حسابرسی سالانه در هیأت امناء قرائت و هیأت امناء نسبت به تک‌تک بندهای گزارش حسابرس اظهار‌نظر، تصمیم گیری و تعیین تکلیف می‌کند و با عنایت به گزارش حسابرس نسبت به تصویب صورت‌های مالی مؤسسه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد کرد.

با عنایت به موارد فوق، نه تنها تمامی نظارت‌های موجود در سایر دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعمال می‌گردد؛ بلکه علاوه بر آن، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طبق آیین‌نامه مالی و معاملاتی خود کنترل و نظارت بیشتری را از طریق موسسات حسابرسی مستقل دارا هستند.

بر این اساس، بودجه و اعتبارات حوزه سلامت مطابق سیاست های مرجع، اهداف کلان و برنامه های مدون و مشخص تحت اشراف تمامی مراجع ذیربط نظارتی یاد شده هزینه و مصرف می شود.

اعتلای سلامت و ارتقا شاخص های تندرستی در طول دهه ها و سنوات اخیر موید هزینه اثربخشی بالای عملکرد این حوزه است تا جایی که به اذعان گزارش های ادواری نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، کارایی اقدامات و منابع حوزه سلامت کشور ما مورد تایید و به عنوان الگویی مدیریت شده و مترقی به سایر کشورهای منطقه توصیه می شود.