به گزارش «نود اقتصادی» محمود کریمی ‌بیرانوند معاون وزیر کار اظهار کرد: بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال که اولین بار در دولت سیزدهم ارتقاء یافت و رونمایی شد، نشان می‌دهد که بیش از 1.3 میلیون کدملی در این سامانه طی سال گذشته ثبت شد.

وی افزود: پس از سه مرحله راستی‌آزمایی که 80 درصد به صورت پیامکی و از طریق اطلاعات ثبت شده در سامانه به افراد اطلاع داده می‌شود، همچنین 20 درصد به صورت تماس تلفنی و 5 درصد به صورت بازدید حضوری انجام شده است، نشان می‌دهد 71 درصد از کدهای ملی که به عنوان شغل ثبت شده‌اند، تأیید شده و با استاندارد سخت گیرانه مورد قبول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

کریمی بیرانوند گفت: وقتی می‌گوییم 71 درصد از آمار تأیید شده یعنی حداقل 930 هزار شغل در سال قبل ایجاد شده همچنین بر اساس گزارش سازمان اداری و استخدامی 120 هزار نفر از مجوز سال‌های قبل نیز در سال گذشته به استخدام دولت درآمدند که مجموع این دو آمار ایجاد اشتغال در سال گذشته را از یک میلیون شغل بیشتر می‌کند.

وی بیان کرد: نرخ تعدیل و اخراج نیروی کار در سال 1401 نسبت به سال ماقبل خود 5 درصد کم شده و نرخ بیکاری در آن سال کمترین رقم در 20 سال گذشته بوده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و زنان در سال گذشته کاهش یافت. میزان اشتغال ناقص هم کم شد و در مجموع تحقق بیش از یک میلیون شغل در سال قبل از هر جهتی قابل اثبات و راستی‌آزمایی است.